Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åke Rullgård: Äldre med flera sjukdomar behandlas illa

SVT Östnytt rapporterar den 18 oktober om en doktorsavhandling (2012-10-05) av överläkaren vid Vrinnevisjukhuset i Norrköping, Anne Ekdahl, som funnit att ”äldre multi-sjuka utsätts för diskriminering och föraktfulla attityder inom sjukvården”.

Annons

Detta är ett citat från Anne Ekdahl i nämnda SVT- inslag. Ytterligare citat: ”Ingen vill ha dem. De multisjuka är patienterna som ingen vill ha. De bollas runt mellan olika avdelningar och får finna sig i ett ovärdigt bemötande. Läkarna pratar sällan med dem, det tar helt enkelt för lång tid. Patienterna uppfattas som jobbiga och de blir även lite förlöjligade just för att de är äldre. Bland de äldre själva finns en underdånighet gent-emot sjukvården. De vet att de är en belastning och att de måste vara tacksamma. Man försöker att hitta symptom som hör till en annan jourlinje. Är patienten lite sned i ansiktet, ja då skickas han till neurologen, och så där håller man på. Det här är en diskriminering till följd av ålder och ingenting annat.”

Anne Ekdahl pekar på rena systemfel. ”Det rådande ersättningssystemet inom sjukvården belönar till exempel hög produktionstakt och korta patientkontakter. Gör man saker och ting snabbt får man en bättre ersättning. Men de multisjuka tar tid och det här systemet har gjort att erfarna läkare blivit duktiga på att bli av med vissa patienter.”

Kan det verkligen vara så här illa? Mitt svar är, med egna, bittra erfarenheter som grund, ett tveklöst ja! Och jag vill påpeka att mina erfarenheter inte använts i underlaget för avhandlingen. Många känner säkert igen sig i Anne Ekdahls beskrivning.

Denna attityd av ”det-här-är-inte mitt-bord” medför att behandlingar fördröjs vilket kan få fatala följder: patienter blir så nedgångna att de inte kan behandlas. Varje patient måste få information utförligt och direkt om undersökningar och alltid erbjudas att delta i läkarmöten angående sitt hälsotillstånd och planerade åtgärder.

Det är ju hälsa och liv för patienterna som behandlas och då måste de få delta och framföra egna åsikter i diskussioner om åtgärder.

Informationen till patienterna är i dagens läge mycket bristfällig vilket leder till osäkerhet hos patienterna och misstro mot läkarna. Och det måste bli lättare, och över huvud taget möjligt, att kommunicera, helst via e-post, med läkare och avdelning som svarar för aktuella behandlingar. Med dagens möjligheter är detta inte något problem.

Men patienten får som regel ingen uppgift om vem som ska kontaktas vid sjukhuset och i de fall det går att hitta en adressat för frågor är det inte alls säkert att denne/denna behagar svara på mejl eller brev.

Att inte svara på brev eller mejl är en oursäktlig nonchalans gentemot patienterna som bekräftar Anne Ekdahls påstående om ”diskriminering och föraktfulla attityder inom sjukvården”.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons