Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åkeriföreningen Mittåkarna: Svensk diesel ingen helig ko

Sveriges åkeriföretag har varit stolta över vår höga kvalitet på svensk diesel, MK1, som hittills varit den renaste i världen. För miljöns skull har vi byggt en skattemur som stängt ute, för försäljning, det bränsle man tankat i övriga Europa.

Annons

Svensk skattelagstiftning har alltså gett oss en helt nationell dieselmarknad.

Efterfrågan på diesel har på senare år ökat, vilket har inneburit brist på diesel och högre pris på marknaden då den stora nackdelen med MK1 är bristande raffinaderikapacitet.

Nu förändras situationen. All diesel inom EU kommer att vara svavelfri från och med nästa år. Med modern avgasreningsteknik minskar utsläppen av reglerade emissioner väsentligt, vilket innebär att Europadieseln miljömässigt i stort är att jämställa med den svenska dieseln MK1.

Europadieseln är också mer energieffektiv, vilket innebär att det går åt cirka tre procent mindre för att köra samma sträcka. Europeisk diesel ger totalt sett upphov till mindre koldioxidutsläpp under hela livscykeln eftersom den kräver mindre energi i raffinaderiledet.

Trots att Europadieseln är gynnsam för miljön, kommer den inte att säljas i Sverige, eftersom den är belagd med 38,6 öre högre skatt per liter. Vi stängs nu ute från alla de fördelar som en bred konkurrens och prispress ger på en stor gemensam marknad. Det som var en miljöfördel för Sverige blir nu istället en marknadsnackdel.

Svensk åkerinäring konkurrerar med åkeriföretag från andra länder runt om i Europa. Dieselkostnaden är en stor del av den totala transportkostnaden. Det kan inte vara rimligt att

staten håller uppe priserna på diesel genom att skattemässigt diskriminera en produkt som finns i övriga Europa och som tankas av åkeriföretag i våra grannländer och som används på våra vägar, men som inte är tillgänglig på den svenska marknaden.

Den svenska skattemuren var en gång motiverad, eftersom den svenska dieseln var så mycket bättre. Idag är det inte längre fallet. Vad Sverige behöver nu är konkurrens på lika villkor och stimulans till företagen, inte skatteregler som inte förmår att anpassa sig till förändringar på marknaden. Varför skall svenska bilister och åkeriföretag få betala ungefär 30 öre för mycket för varje liter diesel vi tankar?

Krister Söderstam

vd, Åkeriföreningen Mittåkarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons