Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alliansen är på rätt spår med investeringar

Annons
Blir bättre. Jas 39 Gripen ska förnyas och moderniseras av försvarskoncernen Saab.foto: Vlt:s arkiv

Under hösten har ett flertal beslut tagits som visar att alliansen tar sitt ansvar för Sverige som industrination på allvar. Jan Björklund gnetar på med allehanda skolreformer, nu senast utökas antalet platser på de Tekniska Högskolorna för att fler civilingenjörer ska kunna bida till att den svenska industrin växer, samtidigt som intresset för naturvetenskap och ansökningarna till dessa högskolor ökar.

Försvaret har krympts under många år och har nu färre soldater och stora behov av avancerat material för både skydd och aktivt deltagande i skydds-, spanings- och stridsliknande uppgifter både i vårt försvar av Sverige och i internationella uppdrag. Beställningen av ett nytt och moderniserat JAS-Gripen plan från försvarskoncernen Saab är ännu ett exempel på ett viktigt beslut för svensk industri, förutom de rent försvarspolitiska effekterna.

Sverige har av tradition ett starkt flygvapen med avancerade plan som i decennier utvecklats och tillverkats i Sverige, ibland kompletterat med spjutspetsteknologi från partners och specialistföretag i andra länder. Sverige kommer att få ett 50-tal moderna stridsplan till halva priset av det som den norska regeringen beställde hos ett amerikanskt företag förra året. Att vi nu tar hjälp med finansieringen via en schweizisk beställning av JAS-Gripen är naturligtvis bra både för projektet och för skattebetalarna, särskilt som det finns andra viktiga hål i försvarsbudgeten att fylla. Bra jobbat, både Försvars-Saab och Alliansen!

Dock behöver nog Moderaterna öka tempot i försvarsfrågorna. I sitt eget husorgan SvD beskrivs ledamötena i försvarsutskottet som ”cheerleaders”, som hurrar och applåderar de magra tilldelningar som erbjuds och beskriver inte konsekvenserna av uteblivna beställningar. Nåja, ansvaret delas av alla partier i alliansen, men nu är ett av de större industriprojekten i landet uppstartat.

Ett tredje viktigt beslut som tagits är satsningen på infrastruktur, både väg och järnväg, både utökat underhåll och nya anläggningar. Startskottet för Ostlänken från Linköping till Stockholm för närmare 30 miljarder kronor är både väl tajmat och ett välkommet beslut. Trafiken är tät och både region-, fjärr- och godståg drabbas ständigt av störningar och förseningar när trafikmängden ligger så nära kapacitetstaket.

Ostlänken innebär kortare restider, fördubblad kapacitet för stambanan fram till Järna, och med byggandet av 13 mil helt nya dubbelspår och en höjd hastighet till 250–300 km/h som räcker väl för framtida snabbtåg mellan svenska storstadsregioner. Restidsförkortningen på 30 minuter innebär förutom snabbare förbindelse för östgötarna till Stockholm även att resenärer från norra Skåne får en restid på runt 3 timmar i direkttågen till Stockholm, vilket är den kritiska tidsgräns som enligt europeiska studier gör att allt fler väljer tåg framför flyg vid sitt resval. För Malmö–Köpenhamn krävs hastighetshöjningar på ytterligare 10–15 mil för att erbjuda en 3-timmars relation till vår huvudstad.

Tidpunkten är väl vald då både Citytunneln i Stockholm och tunneln i Hallands ås är klar inom några år. Men framför allt erbjuds både resenärer och gods ett miljövänligt alternativ, med den låga friktion och därmed låga energiåtgång som järnvägen erbjuder, och med en elektrifierad drift som i Sverige nästan helt är genererad av koldioxidfri elproduktion. Dessutom kan man vid detta nybygge passa på att använda nytt material för jordning av elförsörjningen i stället för de kopparledningar som ständigt klipps upp och stjäls med stora störningar för tågtrafiken, vilket nyligen beskrivits i VLT.

Tre viktiga reformer som gynnar svensk industri, svenska industriarbetare, skattebetalare och vårt gemensamma välfärdsbygge.

En blocköverskridande Energiöverenskommelse ovanpå detta skulle vara ytterligare en välbehövlig injektion för den ”livsviktiga” svenska exportindustrin och ytterligare ett glädjeämne för tåg- och industristaden Västerås.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons