Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anders H Pers: Om tidningarnas framtid

Annons

Hälften av alla mellan 12 och 30 år läser sällan om ens nånsin en dagstidning. 24 procent av de unga vuxna bryr sig över

huvud taget inte om nyheter, oavsett källa.

Bland de tidningsläsare som finns kvar vinner kändisjournalistiken på samhällsjournalistikens bekostnad. För medieägarna blir det signalen att mera skvaller och spel ska rädda papperstidningen. Det blir också betydligt billigare.

Tidningarna på nätet då? Internet används i förvånande liten utsträckning för nyheter. Ändå är det de nättidningar som lyfter fram nyheter som går bäst. Det har emellertid visat sig närmast omöjligt att ta betalt för nättidningar. Hoppet står till annonsmarknaden. Men papperstidningarna och deras nättidningar slåss om samma annonser och riskerar därför att äta upp varandra.

En del av det här har åtskilliga läsare haft på känn, men kan det vara så illa?

Javars. Uppgifterna står i en balanserad bok på 140 sidor om tidningarnas framtid. Skriven för vanliga tidningsläsare av Mats Bergstrand, sedan 18 år redaktör för DN Debatt. Han utgår från ett par studier som han läst hos en medieprofessor vid Harvarduniversitetet i USA. Observationerna gäller amerikanska läsare och eftersom den svenska medieutvecklingen brukar följa USA vill han ge oss en bild av vart även vi är på väg.

Det är ingen hemlighet att folk som arbetar på svenska dagstidningar idag i grunden är osäkra på vad tidningarna ska innehålla för att vinna fler läsare än de förlorar. På samma sätt som drevjournalistiken piskar fram en och endast en bild av människor och händelser finns risken att tidningsledare och ägare faller in i dagens tongivande gissningar istället för att pröva egna vägar. Risken blir dock mindre om de läser den här boken.

Bergstrand ser hur hotet mot papperstidningen kommer från bristande självkänsla och svag tro på den egna produkten hos tidningarnas företrädare. Tidningar ska inte överge ambitionen att vara en exklusiv nyhetsförmedlare: Inte skulle jag köpa en tidning som innehåller precis det jag i förväg önskat mig; då skulle jag ju kunna skriva den själv. Risken finns alltså, menar jag, att läsarna sviker oss om vi lyssnar alltför mycket till deras egna önskemål.

Boken fortsätter med ett urval av Bergstrands kommentarer i DN till tidningarnas mer och mindre lyckade handlag med människor och nyheter.

Alltifrån Persbrandt och Persson till forskare som uttrycker sig begripligt och kollegerna därför inte tar på allvar. Hans journalistiska hållning bygger på att en tidning ska publicera riktiga nyheter och hederliga åsikter så fort som möjligt. Inte förlora sig i funderingar om vad en publicering kan få för följder. Det låter bra.

ANDERS H PERS

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons