Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anders Härdevik: Nej, skolan var inte bättre förr

Tack Ingegerd Hedman som bryter tystnaden och ger sin bild av dagens svenska grundskola! Underbart, då vi inte verkar vara överens om någonting. Vi delar dock samma vision: En svensk skola i världsklass!

Annons

Hedmans bild gör, som så många andra bilder från icke längre verksamma inom skolan, gällande att den svenska grundskolan är dålig – annat var det förr i tiden!

Hedmans bild vilar dock ostadigt på ett fåtal elever som vid inträdet till gymnasiet inte behärskat det hon förväntat sig i vissa ämnen. Har Hedman något ansvar för den skola hon påstår vara undermålig?

Hedman hävdar även ensamrätt gällande vetskap om vad det framtida samhället kräver. Hon påstår att hennes bild av framtiden är mer sann än min trots att hon inte med ett enda ord tydliggör sin egen bild av den.

Hedman hävdar att hon förstått något som jag inte förstått. Dessvärre berättar hon inte vad detta något är. Vad kräver det framtida samhället enligt Ingegerd Hedman, mer än den sakkunskap hon redogör för?

Alla komplexa frågeställningar har enkla lösningar och de enkla lösningarna visar sig oftast vara felaktiga.

Hedman påstår avslutningsvis att jag är långt ifrån verkligheten. Det är helt rätt: Jag är långt ifrån hennes bild av verkligheten, hennes verklighet som bygger på passivt betraktande i väntan på att någon ska göra något så att allt blir bättre, ja, helst som det var förr!

Jag tar ansvar för min egen bild av verkligheten. En verklighetsbild jag skaffat under 21 år i skolans tjänst (lärare, fackligt kommunombud och rektor). En bild som ständigt förändras och utvecklas genom de cirka 1 200 lärare och 200 rektorer jag årligen möter.

Nej, Ingegerd Hedman, det var inte bättre förr!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons