Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Andreas Porswald (mp): Stärk modersmålsundervisningen för bättre betyg!

Miljöpartiet vill lyfta språket som en viktig del för integration och delaktighet i svenska samhället. Under Almedalsveckan anordnade vi seminarium med språklärare och experter på området.

Annons

Språkkunskaper är viktiga, inte bara för individen utan också för samhället. I ett allt mer internationaliserat samhälle behövs människor som har goda kunskaper i andra språk än svenska och de traditionella språken engelska, tyska och franska. Språklig och kulturell kompetens är avgörande för att kunna ta del av en ökad globalisering.

Språkkunskaper är en tillgång i det svenska samhället som utnyttjas i alldeles för liten utsträckning. Det är också en tillgång som kommer att bli större under de närmaste åren. Skolverket har beräknat att andelen elever i grundskolan med annat modersmål än svenska kommer att öka från cirka 13 procent 2008 till runt 18 procent år 2016. Denna resurs ska tas om hand och användas på bästa sätt.

Språket är grunden för kommunikation, och bristande språkkunskaper leder till svagare kunskaper även inom andra områden. Detta är ett problem inte minst inom skolan. För många elever som har knappa kunskaper i svenska innebär detta ett hinder för att de ska kunna tillgodogöra sig undervisningen även i andra ämnen. Var och en har enligt svensk lag rätt till likvärdig utbildning. Därför föreslår miljöpartiet att elever med annat modersmål än svenska ska kunna få ämnesundervisning på sitt modersmål. Det är också en åtgärd för att fler elever ska nå kunskapsmålen i skolan. Att läsa matte på arabiska eller lära sig engelska med hjälp av kurdiska ökar elevernas möjlighet att lära sig och få godkända betyg i grundskola och gymnasium.

Barn har rätt till sitt modersmål oavsett om det är svenska eller något annat språk. Barn har också rätt att få lära sig svenska ordentligt. Lyckligtvis går detta hand i hand, språken förstärker varandra.

Trots detta har modersmålsundervisningen på många håll hamnat på undantag. I förskolan är det idag bara 15 procent av barnen med ett annat modersmål än svenska som får modersmålsstöd, jämfört med närmare 60 procent på 80-talet. I grundskolan är det cirka 56 procent av de berättigade eleverna som deltar i modersmålsundervisning. Antalet elever som får ämnesundervisning på sitt modersmål är försvinnande litet. Detta måste vi ändra på!

Andreas Porswald

Kommunalråd

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons