Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anna Hård af Segerstad (M): Smartkoll behöver förtydligas

Under våren kommer ett stort beslut om kollektivtrafiken i Västerås att tas i kommunfullmäktige, som går under namnet Smartkoll[ektivtrafik]. Ett förslag har kommit som ger rakare linjer men framför allt ökat antal turer, som mest 7,5-minuters- trafik för de linjer med flest resenärer.

Annons

Vi moderater vill gärna satsa på kollektivtrafiken med stomlinjer och ökad turtäthet. Med det nya systemet får västeråsarna en lättbegriplig busstidtabell och linjesträckning såväl dygnet som året om. Men många frågor står än så länge obesvarade.

Beslutet om ny stomlinjetrafik i stads-trafiken i Västerås är ett stort och omfattande beslut som när det genomförts inte går att göra om utan det är endast mindre justeringar som kan bli aktuella. Detta beroende på att de nya stomlinjerna bland annat kräver flera ombyggnader av vägar och nybyggnad av busshållsplatser.

Vi moderater vill därför att ett andra utlåtande genomförs, så kallad second opinion. Detta för att en utomstående aktör som är insatt i kollektivtrafikplanering på ett sakligt sätt ska kunna göra en bedömning om de tilltänkta linjedragningarna är optimala utifrån resandemönster, förväntad resenärsökning och serviceutbud för dem som behöver kollektivtrafiken som mest.

Eftersom Smartkoll är så omfattande både trafikmässigt och ekonomiskt är det viktigt att redan innan förslaget genomförs ta diskussionen och övervägningar med resenärerna och västeråsarna. Låt oss lyssna och ta till oss synpunkter för att få ett så bra förslag som möjligt.

När det gäller landsorttrafiken kräver det en extra översyn. För att nämna några exempel har inte bussen från Skultuna specificerat andra hållplatser än Centralen. Finns det andra möjligheter så att de som åker med Skultunabussen även kan kliva av vid Högskolan? Sevallaborna kanske hellre åker buss till Tillberga än som i förslaget till Tortuna?

I gällande översiktsplan för Öster Mälarstrand står det att en busslinje föreslås dras centralt i området. Så är det inte planerat i rapporten och därför borde en översyn göras för att det ska vara tryggt att gå till hållplatsen även nattetid.

När en del får längre till busshållsplatserna, som bland annat Hans G Erikson tidigare påpekat i VLT, måste tillgänglighets-aspekterna belysas. Det behöver även förtydligas att dagens Flexlinje inte berörs av beslutet om Smartkoll.

Avslutningsvis finns det ingen som helst reflektion över finansieringen av de 49 miljoner kronor projektet beräknas kosta, trots beslut i kommunfullmäktige om att komma med förslag på möjlig finansiering.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons