Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anna-Karin Hatt (C): Satsning på framtidens biogas

Annons
Framtidsbil. Regeringen vill ha mer biogas i våra tankar för att minska utsläppen av växthusgaser.foto: scanpix

Huvudorsaken till klimatförändringarna är förbränningen av fossila bränslen. Trots den vetskapen fortsätter stora delar av världen på samma sätt som förr.

Fortfarande är nästan åttio procent av den energi som används i världen fossil – i form av olja, kol och gas.

Om den trend vi nu är inne i fortsätter bedömer IEA (International Energy Agency) att de globala koldioxidutsläppen från transportsektorn kommer att öka med hela 50 procent till år 2030. Allra mest påtagligt är fossilberoendet i transportsektorn.

I Sverige står inrikestransporterna för drygt en tredjedel av utsläppen av växthusgaser. Sedan Alliansregeringen tillträdde 2006 har vi tagit viktiga steg för att bryta den utvecklingen.

Tack vare skattebefrielsen på miljöbilar, miljöbilspremien och andra ekonomiska styrmedel har de nyregistrerade fordonens miljöprestanda tydligt förbättrats. Under 2010 var 40 procent av alla nya bilar miljöbilar, vilket ska jämföras med 15 procent 2007.

Nu går vi vidare, med sikte på att Sverige till 2030 ska ställa om så att vår fordonsflotta är oberoende av fossila bränslen. För att nå dit kommer vi att behöva behålla och förstärka de välfungerande styrmedel vi har.

Men vi kommer också behöva addera nya. Just därför, och för att få en gedigen genomlysning av vad som krävs, tillsatte regeringen i somras den utredning som ska identifiera styrmedel och åtgärder som krävs för att nå vårt mål.

Samtidigt som utredningen arbetar fortsätter regeringen ta nya steg för att ställa om till hållbara transporter. Basen för arbetet är de välfungerande teknikneutrala ekonomiska styrmedlen, som till exempel koldioxidskatten.

Men som komplement behövs ibland särskilda stimulanser till klimatsmart teknik, som kan spela en större roll i framtidens hållbara energisystem.

En sådan teknik är biogasen. Redan i dag beräknar branschen att fordonsgasen har ersatt bensin och diesel som drivmedel i cirka 80 000 personbilar, och hälften av fordonsgasen är i dag biogas.

Tack vare att alla dessa fordon använder fordonsgas i stället för fossila bränslen har deras utsläpp av koldioxid minskat med 230¿¿000 ton, vilket motsvarar vad 33¿¿000 svenskar orsakar i koldioxidutsläpp varje år.

För att fortsätta den utvecklingen kommer regeringen i den kommande budgeten att förstärka och förlänga den biogassatsning som redan inletts.

Fram till 2016 kommer Alliansregeringen att satsa 280 miljoner kronor på att öka produktionen, förbättra distributionen och öka användningen av biogas.

Denna satsning sker utöver de 60 miljoner som redan tidigare aviserats för 2013.

Biogasen är ett av de mest resurseffektiva och miljövänliga fordonsbränslen som finns¿i dag. Därför är det strategiskt viktigt att Sverige även fortsättningsvis kan ligga i framkant av biogasens utveckling.

Den satsning som regeringen gör i budgeten skapar långsiktigt goda förutsättningar för biogasproducenter. Den skickar en tydlig signal till både nuvarande och potentiella biogaskonsumenter att biogasen även i framtiden kommer vara ett viktigt bränsle.

Om vi ska klara klimatutmaningen måste våra fordon i framtiden drivas på fossilfria bränslen. I den framtiden har biogasen, med sina goda klimategenskaper, en väldigt viktig roll att spela.

Med mer biogas i våra tankar minskar våra utsläpp av växthusgaser, samtidigt som vi kan få mer tillväxt, innovation och nya jobb på landsbygden.

Med dagens besked tar regeringen ytterligare ett par steg närmare målet om ett långsiktigt hållbart transportsystem.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons