Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ännu ett EU-hål i alkohollagstiftningen

Annons

Inför EU-medlemskapet fick vi höra att vi i Sverige skulle kunna behålla vår egen alkoholpolitik som ett försvar för folkhälsan.

Nu har vi - utöver domen om internetalkoholen - ånyo fått se hur EU ställer folknykterheten åt sidan för att främja alkoholhandeln. För att hänga med i den "fria rörligheten" har nu regeringen beslutat tillåta reklam för till exempel färdigblandade alkoholdrycker i TV4. Uppgifterna kommer från branschorganisationen Sveriges Annonsörer.

Det kan synas vara en detalj. Men den visar att Sverige inte förmår eller vill hävda alkoholpolitiken mot den fria marknadens krav när saker ställs på sin spets i EU.

Har man inte lärt sig något i regeringskansliet? Har man glömt att Olof Palme sade att "politik är att vilja"? Det gäller fortfarande - även inom alkoholområdet.

Thure Jadestig

Före detta riksdagsledamot (s)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons