Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Apotek utan offentlig insyn

Moderna tider ställer moderna krav på offentlighetsprincipen. Detta har också regeringen insett som påbörjat en utredning om hur den svenska offentlighetsprincipen ska hanteras när man digitaliserar alla myndighetsdokument.

Annons
För långt bort. Vi kan inte ha en offentlighetsprincip som omintetgörs i fyra till sex leds avtal mellan patient/läkarrelationen och uthämtandet av mediciner på ett apotek.

Vi i Piratpartiet ser två centrala frågeställningar:

– Hur ska offentliga myndigheter förhålla sig till privatpersoners personuppgifter?

– Hur ska offentliga myndigheter hantera att mycket av deras verksamhet sköts i privat regi?

Under våren har vi svenskar fått veta att vi inte längre får veta vad som händer med Apoteken, eftersom upphandlingen för apotekstjänst tillhandahållande av kommersiella skäl inte görs offentligt.

Upphandlingsförfaranden och upphandling av sekundära tjänster till upphandlade tjänster måste belysas bättre.

Kriterierna under vilka saker upphandlas måste göras mycket tydligare. Virrvarret av avtal och klausuler behöver genomlysas bättre och mer strukturerat om vi inte ska tappa förtroendet för vår offentliga verksamhet.

Att i dag ta reda på vem som har makt över till exempel läkemedelsrecept i elektronisk form och huruvida de lyder under svensk lag är i dag i stort sett omöjligt.

Våra läkare, som kan vara privat eller arbeta i Västmanlands läns landsting, har ett IT-system som kommer från ett företag, uppkopplat mot ett integrationssystem som förmodligen kommer från ett annat IT-företag. Dessa system skall interageras med apotekens, som kan vara egenägda eller franchiseföretag.

De är en eller två avtal bort från offentlighetsprincipen, som i sin tur har IT-tjänster och eventuella integrationssystem som i sin tur är tre eller fyra avtal bort från offentlighetsprincipen.

Detta förhållande behöver uppenbarligen förändras – vi kan inte ha en offentlighetsprincip som omintetgörs i fyra till sex leds avtal mellan patient/läkarrelationen och uthämtandet av mediciner på ett apotek.

När vi offentliggör kommersiella domar mellan företag tar vi bort både juridiska ombuds namn och information om marknadsandelar och storlek på företagen, men vi tar inte bort personuppgifter om privatpersoner ur andra domar.

I det ena fallet rör det sig bara om företagens önskan att få selektivt hålla saker hemliga, i det andra fallet rör det sig om människors liv och historia och rättigheter. Men ekonomiska intressens inflytande över svensk offentlighetsprincip talar sitt tydliga språk: nu när vi gör en omvandling av offentlighetsprincipen behöver vi balansera detta bättre.

Ökad transparens om företags relationer med myndigheter, och bättre skydd för privatpersoner mot oönskad profilering och diskriminering av grupper.

Staten måste införa större skydd för privatpersoners känsliga personuppgifter så de hanteras på rätt sätt i alla led från första kontakten med en läkare till försäljningen av läkemedel.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons