Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åren före skolan avgör

Ständigt diskuteras om hur skolan har misslyckats att ge barnen grundläggande kunskaper. 

Annons

Diskussionen behöver breddas. Barnen kommer till skolan med olika bakgrund och förutsättningar.

Förskoleåldern diskuteras mycket sällan i det sammanhanget. Föräldrarna, som har olika erfarenhet och olika bakgrund är nyckelpersonerna i barnens liv..

En bra förskola, som innefattar både ute- och innemiljön, en gruppstorlek med möjlighet att överblicka i barngruppen och till det viktigaste en välutbildad personal. Barndomen är en viktig tid i barns utveckling och ger avtryck resten av livet, som kan vara på gott och ont.

Agnes Pettersson en av förskolans pionjärer har uttryckt följande: ”Barnets första år är grundläggande för hela livet” och har betydelse för barnets skolgång. Grunden för lärandet börjar på skötbordet och sker i mötet med personerna i den närmaste omgivningen.

Språkutvecklingen har stor betydelse för att barnet skall förstå sin närmiljö, vilket befrämjar läsförståelsen, när barnet börjar grundskolan. Den dagliga samvaron i samtal och sagoberättande betyder mycket. Barnets självkänsla som inte är samma som självförtroende grundläggs i dagliga möten med den närmaste omgivningen.

Samhällsklimatet med högt tempo gör det lätt att barn blir överstimulerade, vilket kan leda till stress, och ge oro och överaktivitet i klassrummet, vilket inverkar negativt på lärandet.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons