Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Argumenten för Hässlö håller inte

Som yrkespilot och flygintresserad skulle väl ingen vara mer glad än jag om Hässlö kunde hållas vid liv men det måste ske på realistiska grunder för skattebetalarna i Västerås, skriver Robert Gustafsson i en replik på Per Vannesjös artikel om flygplatsen den 9 december.

Annons

Läste igenom Per Vannesjös debattinlägg angående Stockholm-Västerås flygplats framtid. Förutom att jag tycker det är trevligt att han kallar Hässlö för enbart Västerås flygplats så tycker jag inte att hans argument håller.

För det första är inte lågprisflyget något nytt fenomen. Det har funnits sen 1960-talet men blev möjligt i Sverige efter avregleringen på 1990-talet. Förr var infrastrukturen i luften statssubventionerad vilket medförde ett komplett utbud för hela Sverige. Detta försvann i samband med avregleringen då endast de lönsamma linjerna blev kvar. Kvar blev då ett antal regionala flygplatser utan flyg. Med hjälp av kommunala subventioner hålls dessa flygplatser vid liv och det är detta som bland annat Ryanair utnyttjar skickligt. Det är inte lågpris utan bara "någon annan" som är med och betalar flygbiljetten.

För det andra är inte charterflygets problem attraktiva avgångstider. Då reguljärflyget har störst efterfrågan morgon och kväll måndag, torsdag, fredag och söndag så finns alltså överkapacitet utanför dessa perioder. Detta utnyttjar charterbolagen för att kunna pressa priser. Ett annat problem med charter från Hässlö är banans bärighet. Vad jag minns diskuterades detta redan i början på 1980- talet då forna Scanair flög med DC-8 härifrån.

Då fältet ligger på gammal sjöbotten så fick man problem med markrörelser och sprickor i beläggningen.

För det tredje skall väl näringslivet i Mälardalen kunna kräva att ha tillgång till Asienflyg ifrån Arlanda och inte behöva åka till Helsingfors för detta. Vi i Västerås skall väl då kunna kräva en bra förbindelse med Arlanda, till exempel via tåg direkt till Sky City eller frekventa avgångar (varje timme) med den komfortabla buss 501 även kallad "flygturen". För 501:ans del räcker det nog med en bråkdel av de pengar vi satsar i dag på flygplatsen för att uppnå detta. Resten kan vi ju lägga på kollektivtrafiken och skolbussarna i länet.

För det fjärde är nog en fraktsatsning i regionen bättre lämpad i Örebro än här. Där har man en längre bana som tål högre belastning samt mycket bättre inflygningshjälpmedel. Även placeringen ur miljösynpunkt är bättre då fraktflyg oftast pågår nattetid med störande oljud.

För det femte är det intressant att Hässlögymnasiet nu uppmärksammas för kommunens framtidsintressen. Annat var det ifjol då en förfrågan om utökade antal flygrörelser avslogs. Detta hämmar ju gymnasiets möjligheter till expansion i ett skede då pilotbristen börjar märkas på marknaden.

För det sjätte är Västerås flygplats i dag ingen reell reservflygplats för Arlanda på grund av avsaknad av räddningstjänst. Under två timmar på morgonen samt två timmar på kvällen finns räddningstjänst upp till flygplansstorlek Boeing 737/MD-80, övrig tid samt helger är det stängt. I dag är det Nyköping-Skavsta som är Arlandas reserv.

För det sjunde blir det alltid flygplatskapacitetsbrist i högkonjunktur. Därav Arlandas så kallade tredje bana (01R/19L). Det har diskuterats en ny storflygplats i Stockholmsområdet samt även en fjärde bana på Arlanda och som kuriosa kan nämnas att det talades om att bygga ut Jönköpings flygplats som ett nav för inrikesflyget i slutet på 1980-talet. Hittills har alltid Arlanda dragit det längsta strået då navtänkandet med kort marktransfer mellan flygplanen har varit att föredra.

Som yrkespilot och flygintresserad skulle väl ingen vara mer glad än jag om Hässlö kunde hållas vid liv men det måste ske på realistiska grunder för skattebetalarna i Västerås. Men för att kunna diskutera alternativen måste flygplatsledningen redovisa fakta och inte undanhålla vissa delar som till exempel uppgörelsen med Ryanair.

Ge oss även tillbaka namnet, Västerås flygplats, så vi kan visa turisterna att vi är stolta över vår stad och vilka det är som betalar "kalaset".

Robert Gustafsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons