Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åsa Torstensson (C): Låt förnuft gå före dubb i vintertrafiken

Vintern är här och med den igenisade bilvindrutor, snötäckta bilar och halt väglag. Det är i alla fall den verklighet som vi är vana vid i Sverige.

Annons

De senaste decennierna har detta börjat förändras. Vi får allt större område i landet som aldrig ser skymten av snö och andra områden som ser snö väldigt korta perioder under året.

Samtidigt som detta har vi områden i landet som dras med de negativa bitarna av att våra bilar är rustade till tänderna för att klara halkan. I några av våra städer finns det stora problem med höga partikelhalter. Partikelhalter som kommer från att väldigt många bilar är utrustade med dubbdäck som river i asfalten och därmed sprider partiklar som påverkar folkhälsan negativt för framför allt våra barn och unga.

Jag vill se en ändring av detta och det är därför som jag tagit fram ett förslag som ger kommunerna möjligheten att förbjuda dubbdäck på vissa gator eller vägsträckor. I måndags fick jag detta godkänt av EU. I går på regeringssammanträdet beslutades därför att kommunerna ges denna möjlighet från och med den 15 november i år.

De senaste veckorna har ett antal debattörer ondgjort sig över denna ambition och menar att det är ett slag mot trafiksäker-heten. Jag tror att det är oerhört viktigt att vi alla ser att däcken har förändrats. Numera har vi mycket trafiksäkra vinterdäck som tydligt utmanar dubbdäcken. Tvärtom har det visat sig att dubbdäcken ofta är en falsk säkerhet. Vi låter tilltron till dubben gå före vårt eget omdöme.

De första som använder dubbdäck kör med dubbarna på vägar där dubbfria däck är minst lika bra. Effekten blir att dubbarna sliter på asfalten, ökar partikelhalten i luften och är så nedslitna att när de väl behövs på en väldigt isig väg så är dubben obefintlig men tilltron till dem högre än någonsin.

Vi kan aldrig komma från att det är våra egna omdömen och vårt risktagande i trafiken som är det viktigaste för att förhindra olyckor. Man måste alltid anpassa körningen efter väglaget.

Vi tar nu också bort det undantag som finns för utländska fordon som kör i Sverige. Fram till nu har de varit undantagna från kraven på vinterdäck. Samma regler ska gälla alla fordon oavsett vilket land de kommer från.

Regeringen går också vidare med miljözoner. Vi ger nu Transportstyrelsen i uppdrag att se över möjligheten för kommunerna att införa miljözoner för olika typer av fordon och motorredskap. Syftet är att se ifall miljözoner kan vara ett bra sätt för att minska luftföroreningar och buller i våra tätorter. Uppdraget ska redovisas den 15 maj nästa år.

Det är en politik som ökar möjligheterna för kommunerna att utifrån de egna behoven sätta regler som är verkningsbara just på den orten.

Det är dessutom tre förändringar som mycket tydligt sätter trafiksäkerheten, folkhälsan och klimatet i centrum.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons