Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

B-Å Nilsson (FP): Smartkoll är rätt tänkt

Rakare vägar och ökad turtäthet för bussarna är en bra idé, menar Bengt-Åke Nilsson, styrelseledamot Västmanlands lokaltrafik.

Annons

I Luleå, Jönköping och Karlstad har genomgripande förändringar av busstrafiken genomförts – med kraftigt ökat resande som följd. Några för resenären viktiga saker har genomförts, som stomlinjer där bussen kör raka vägen till målpunkten, ökad turtäthet, så att ingen behöver tidtabell och så tätt mellan turerna att inte ens ett byte under resan ter sig avskräckande.

Det är så vitt jag förstått sådant som väglett de som tagit fram förslaget om ny busstrafik i Västerås.

Utan att gå in på detaljerna i förslaget, Smartkoll, vill jag ge stöd för den analys som ligger till grund för det föreslagna trafikupplägget.

De branschorganisationer på riksplanet som har ett ansvar för kollektivtrafik har gemensamt slagit fast målet att kollektivtrafiken ska fördubblas till 2020. Och med målet avses inte att antalet turer ska fördubblas, vilket skulle fördubbla samhällets kostnad, utan att antalet resenärer ska fördubblas och med smarta trafiklösningar kan det ofta ske utan alltför kraftigt ökade samhälleliga kostnader.

Om Västerås ska kunna bidra till att målet, en fördubbling av resandet, ska nås måste viktiga förändringar i upplägget av busstrafiken genomföras. Att Smartkoll är inne på rätta tankar stöds också av erfarenheterna av den förändring som genomfördes av linje 12 för några år sedan. Trots medial kritik har resandet på linje 12 ökat mer än på någon annan av linjerna i Stadsbusstrafiken. Resenärerna gillar nämligen ökad turtäthet och att bussen snabbt tar sig till målpunkten.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons