Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Behöver vi flygplatsen?

Annons

Det är med intresse vi kan läsa svaret på vårt debattinlägg från den 27 april. För det första verkar Ulla Persson (s) och Sven-Erik Österberg (s) gilla att det går bra för Sverige. Det är klart att vi håller med. Tack vare att miljöpartiet har påverkat regeringen så har också mer pengar gått till studenterna, fattigpensionärerna, barnfamiljerna och den ekologiska omställningen av Sverige.

Vi är inte nöjda med allt utan vi går till val i höst på en politik för fler jobb, fler företag, nya livschanser och ett långsiktigt miljöansvar. Vår politik kombinerar en grön omställning med fler arbetstillfällen. Vi vill ge människor möjligheten att leva i ett Sverige där jämställdhet mellan könen råder och där lika rättigheter för alla är en självklarhet.

Ulla Persson verkar tona ned ansvaret för den globala miljön och flygskatten. Vi förstår att hon kämpar med näbbar och klor för att försöka klara en valrörelse där träden på Björnön är avverkade på cirka 24 hektar, samtidigt som flygplatsen i Västerås inte klarar sina ekonomiska åtaganden. Den makabra avverkningen ser vi nu ett resultat av: ett landskap som liknar stormen Gudrun med "plock i pinn"-liknande totempålar!

Ryanairs hot att lämna Västerås riskerar att förlöjliga debatten om det var rätt att avverka skyddsvärd ädellövsskog på Björnön. I flera år har flygplatsen gått med underskott med hundratals miljoner över en tioårsperiod och inte ser prognoserna lyckade ut för framtiden!

Vi i miljöpartiet har velat diskutera flygplatsens framtid innan avverkningen på Björnön. Vi har befarat det som vi ser nu på Björnön. Först avverkas skyddsvärd skog på Björnön i en omfattning som motsvarar cirka 80 fotbollsplaner och sedan sticker Ryanair från Stockholm/Västerås flygplats.

Är det inte logiskt att först ställa sig följande frågor: Behöver vi flygplatsen? Hur mycket skattepengar skall vi använda? Hur klarar vi av att sköta Björnön och bevara viktiga natur- och friluftsintressen? Hur skall vi skapa ett naturreservat med skötselplaner? Inget av detta är gjort på ett seriöst sätt! Den konstgjorda andningen för att rädda en olönsam flygplats verkar fortsätta!

Det är inte så att vi ingår i en högerallians, utan vi är en Västeråsallians där det lokala miljöpartiet och de lokala borgerliga partierna har funnit varandra i en rad politikområden. Vi kan undra om socialdemokraterna anser sig ingå i en högerallians i de kommuner i landet där de samarbetar med exempelvis folkpartiet eller moderaterna?

Miljöpartiet får gehör för sin politik i Västerås på ett bättre sätt i Västeråsalliansen. Vi vill utveckla Västerås där småföretagandet ökar, arbetslösheten bekämpas med fler åtgärder än Ams-byråkrati, och den ekologiska omställningen prioriteras med ekonomiska medel.

Ett konkret exempel är från aprilmötet i kommunstyrelsen där Västeråsalliansen, fem partier, ville avsätta 2,2 miljoner för att stärka miljöarbetet under 2006 med mer information till allmänhet och företagare i miljöfrågor, samt att miljö- och hälsoskyddsnämnden skall klara sina åtaganden på miljö-, djurskydds- och livsmedelsområdet. Detta röstade socialdemokraterna nej till i Västerås!

Ett flertal miljöpartiförslag och motioner har de borgerliga partierna röstat för, vilket har underlättat vårt samarbete för ett bättre Västerås! De borgerliga har i Västerås visat en helt annan samarbetskultur än socialdemokraternas arroganta attityd och kortsiktiga politik.

Andreas Porswald

Håkan Wåhlstedt

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons