Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Berliner (fp): Skolreformer med tydliga kunskapsmål

Olle Thorell(s) anklagar den 28 juni regeringen för populism i skolpolitiken. Den som följer utbildningsminister Jan Björklunds (fp) skolsatsningar vet att detta inte stämmer.

Annons

Populismen får stå för Olle Thorell. Hans socialdemokratiska parti har skapat en skola där läraryrkets status urholkats, där 25 procent av de nyutexaminerade lärarna som ska arbeta med läs- och skrivinlärning för de yngre barnen inte anser att de har den grundläggande kompetensen för detta och där var fjärde elev går ut grundskolan utan betyg i alla ämnen.

Och socialdemokraterna famlar fortfarande när det gäller skolan, medan alliansregeringen genomför en rad kunskapsfokuserade skolreformer.

För att tidigt kunna hjälpa de elever som halkar efter måste elevernas kunskaper utvärderas tidigt. Nationella mål i läsning, skrivning och räkning införs nu i år tre.

Målen ska utvärderas med nationella prov. De elever som inte når målen ska få extra hjälp och stöd. Speciallärarutbildningen, som socialdemokraterna la ner på 1990-talet, startas upp.

Med tidigare betyg förbättras informationen om hur eleverna ligger till i skolan. En undersökning som Lärarnas Riksförbund har gjort visar att över 80 procent av lärarna och föräldrarna vill ha tidigare betyg än i dag.

Den största andelen anser att betygen borde införas redan i år sex, vilket är

regeringens linje. I höst införs också

skriftliga omdömen från första klass. Skolorna får själva avgöra hur de ska utformas. För mig är det självklart att föräldrarna har rätt till tydlig information om hur deras barn klarar skolarbetet. Tidigare har betygsliknande skriftlig information varit förbjuden.

Lärarnas förmåga att lära ut är avgörande för att höja elevernas resultat. 3.5 miljarder kronor satsas därför på lärarfortbildning, "Lärarlyftet". Lågstadielärarnas kunskaper om läs- och skrivinlärning ska förbättras samtidigt som lärarna för de högre årskurserna kan fördjupa sina ämneskunskaper. Obehöriga lärare ges en möjlighet att komplettera sin utbildning till en lärarexamen.

Ett system med lärar- och förskollärarlegitimation med tydliga bestämmelser om vad som krävs för att undervisa elever i olika årskurser och ämnen ska kvalitetssäkra läraryrket och höja attraktionskraften. Dessutom ska en ny lärarutbildning med hög kvalitet skapas.

Tydliga kunskapsmål gör att elever, föräldrar och lärare ser vad eleverna förväntas lära sig. Det blir lättare att upptäcka elever som behöver extra stöd och sätta in hjälpen tidigt. Att ställa krav i skolan är inte att vara elak, att ställa krav är att bry sig.

Agneta Berliner

riksdagsledamot för folkpartiet i Västmanland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons