Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilismen måste minskas

Annons

Kommunalrådet Ulla Persson (s) blir matt, ledsen och urförbannad över alliansens beslut, att inte genomföra Citybanan/Mälartunneln utan satsa pengarna på billeder runt Stockholm. Minnet tycks vara kort. Ulla Persson har nämligen varit med och beslutat om motorväg till Enköping, trots att vägräcken är både bättre och billigare, samt att öppna Domkyrkoesplanaden för biltrafik, utan hänsyn till opinionen.

Investeringar i vägar i och runt större tätorter ger inte pengarna tillbaka, det leder bara till ökad bilism. Däremot är det just sådana satsningar som gör det svårt att också satsa på bättre kollektivtrafik, prioritera cykelbanornas underhåll och utbyggnad och satsa på bildelning. Mattias Goldmann, ordförande för föreningen Gröna bilister, uppger i en intervju i Västerås Tidning att man i dag är nästan ihjälkramade av bilindustrin och myndigheterna medan miljörörelsen fortfarande ser med viss skepsis på föreningen. Tacka för det!

Jag har varit medlem i Gröna Bilister sedan starten men gick ur när jag insåg att föreningen fastnat på frågan om drivmedel men inte ser ökad bilism som ett större trafikproblem. En etanolbil är ingen lösning på trafikproblemen:

dödar och skadar männilika mycket som vanliga bil

är lika ineffektiv när den används som singelfordon.

etanolproduktion är ingen hållbar lösning, skapar småningom nya problem.

tar lika stor plats som en vanlig bil när den står parkerad

De som tjänar mest är följaktligen bilindustrin, som genom begreppet "miljöbil" skapat en större marknad och satt press på bilägarna att byta bil. Bilismen som helhet har för länge sedan passerat den gräns där det är bra med fler bilar.

Den bästa lösningen på enpersonstransporter i tätorter är en väl utbyggd kollektivtrafik samt ett högre utnyttjande av muskelkraften. Muskelkraften är en global energikälla som inte behöver brytas, raffineras, distribueras eller säljas. Den tillför kondition och styrka, vilket bilåkandet inte gör. Den är tyst, effektiv, miljövänlig, snabb och billig samt oslagbart platssnål. Det sistnämnda är helt avgörande om trafiken i sin helhet ska bli effektiv.

Ulla Persson och Mattias Goldmann är inne på fel spår. Bilåkandet har haft sin kulmen och nu finns det bara en väg och det är att bilismen måste minskas i framtiden. Det kommer att krävas mod för att sätta gränser för bilismen men man kan göra en jämförelse med "passiv rökning", där det sedan länge är accepterat att rökningen inte är en privatsak. "Passiv bilism" drabbar inte bara den närmsta omgivningen hårt, den är också globalt ohållbar.

Sven G Sjöberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons