Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilisterna drabbas dubbelt upp

Annons

Bensinpriset har på senare tid slagit nya rekord. Under sommaren är det många som använder bilen mer än vanligt. Många är också helt beroende av bilen i vardagen för att klara jobb, barn och fritid. När bensinpriset stiger är det de vanliga människorna, låginkomsttagare och landsbygdsbor, som drabbas hårdast.

Bilen är även en del av livskvaliteten och ger många en frihetskänsla. För oss kristdemokrater måste det nu vara nog med skattehöjningar på bensin och diesel. Vi vill sätta ett tak på bränsleskatterna så att bilisterna inte drabbas dubbelt upp när råoljepriserna stiger.

När regeringen lade sitt budgetförslag i september 2004 var bensinpriset i Sverige 10,12 kronor, varav den totala skatten var 6,80. Med ett bensinpris på 11,49 kronor har skatten rusat upp till 7,28 kronor per liter, det vill säga en skatteökning med 48 öre på bara ett halvår. Detta blir för en familj snabbt till tusenlappar som flyger i väg till finansministerns skattekista.

Visst behövs större skatteintäkter i Sverige. Men det ska ske genom att fler människor kommer i arbete och inte genom att staten tar ut för mycket av bilisterna genom den ökade bensinskatten. Kostnaderna för miljöslitage, buller och infrastruktur ska naturligtvis täckas av energi- och koldioxidskatten men när skattekronorna rullar in i ett rasande tempo blir det ett överuttag av skatt. Människor drabbas dubbelt upp när skatt läggs på skatt.

Socialdemokraterna och deras stödpartier miljöpartiet och vänsterpartiet verkar ha tappat känslan för hur vanligt folk har det i dagens Sverige. Den verkliga arbetslösheten är mycket högre än regeringens statistik visar. Särskilt svårt är det för ungdomar att få arbete men även många duktiga yrkesmänniskor över 50 år står utan jobb.

Ovanpå detta tror den röd-gröna regeringskartellen att de utan vidare kan lägga på folk en extra hög bensinskatt utan konsekvenser. Redan lönar det sig knappast att pendla till jobbet någon längre sträcka när bensinen är så dyr. Allt fler har inte heller råd att åka på semester.

Skatten på bensin och diesel måste ses i ett sammanhang. I stället för att pung-slå vanliga bilister borde regeringen se till att inkludera transportsektorn i det europeiska handelssystemet för utsläppsrätter, införa en koldioxidrelaterad fordonsskatt, ta bort straffskatten på diesel-bilar, öka anslagen till forskning och utveckling av alternativ fordonsdrift, stärka miljöhänsynen i offentlig upphandling av transporter och påskynda skrotningen av bilar utan katalysator genom höjd skrotningspremie. Miljöfarliga utsläpp måste kunna minskas utan att människor som är beroende av bilen ruineras.

Miljöproblemen kan inte lösas genom att straff-beskatta människor så till den milda grad som vänsterkartellen gör. Ett samhälle med hög livskvalitet och god miljö kräver mer än så.

Torsten Lindström

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons