Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biogas sämre för klimatet än man tidigare trott

Annons

Västerås tillhör de kommuner som satsar på biogas bland annat för driften av sina tätortsbussar. Men nya data visar att biogas är sämre för klimatet än man trott. IPCC, FN:s panel för klimatfrågor, släppte för en tid sedan data som visar att metan, som utgör 95-98 procent av såväl biogas som naturgas, är 62 gånger "värre" än koldioxid räknat per gram utsläpp när det gäller växthuseffekten. Inte bara 20 gånger "värre" som tidigare hävdats.

Nu kanske någon invänder att biogasen skall ju förbrännas. Visst, det är meningen, men flera olika undersökningar visar att förbränningen i en bilmotor - eller bussmotor - är långt ifrån hundraprocentig. Metan kommer ut med avgaserna. De katalysatorer som skall ta hand om metan i avgaserna fungerar bristfälligt redan efter några månader.

Till det kommer att metan läcker ut vid produktionen av biogas och från tankar etcetera. För inte så länge sedan exploderade reningsverket i Uppsala där man framställer biogas. Orsak: Metanläckage. Visst, man jobbar hela tiden för att begränsa läckage, och de biogasanläggningar som är i drift nu i Sverige är betydligt bättre än bara för fem år sedan, men betydande läckage förekommer i alla fall.

Ännu värre är det givetvis om man kör med naturgas. Man räknar med att tre procent av den metan som levereras från ryska gasledningar i Europa har "försvunnit" genom läckage i ledningar och naturgasfält. Det blir ett stort bidrag till växthuseffekten om metan är 62 gånger värre än koldioxid. Skall naturgasen ersätta kol i kraftverk så ökar bidraget till växthuseffekten till mer än det dubbla trots att naturgas i sig ger runt 30 procent mindre koldioxidutsläpp än motsvarande kolanvändning i ett kraftverk.

Tyvärr är också den biogas som levereras i Sverige inte alltid biogas till sitt ursprung utan för att kunna garantera stadig leverans måste man ibland ha en backup med naturgas. Och den -fordonsgas- man kan tanka på gasmackar i södra och västra Sverige är som regel 100 procent naturgas.

Biogasbussarna är också betydligt dyrare både i drift och inköpskostnad än vanliga bussar. Det finns ju knappast någon anledning att kasta bort skattepengar om man inte når några väsentliga miljöfördelar.

I en långsiktig kalkyl är eldrivna bussar, som inte ger några giftiga avgaser alls i gaturummet, mycket bättre ur klimatsynpunkt. Förutsatt att elen kommer från vattenkraft, vindkraft eller kärnkraft (mer än 95 procent av all el i Sverige kommer från dessa källor), är det även betydligt billigare.

De nya data som nu kommer fram om metangasens bidrag till växthuseffekten borde vara en väckarklocka och göra att man funderar på andra alternativ.

Bo Persson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons