Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Björnöns och Hässlös förlovade framtid

Annons

Egentligen är det märkligt, att en flygsäkerhetsfråga tillåts dras ut till sista instans i det överreglerade Sverige. Personligen säger jag tack och lov att utslaget blev till förmån för flygtrafik och säkerhet även om svaret var paragraftolkning.

Nu gäller det för alla instanser att bygga för framtiden. Personligen är jag ytterligt besviken på Naturskyddsföreningens ställningstagande i frågan, men nu har man möjlighet att rehabilitera sig:

* Kom med förslag hur Björnön nu skall utnyttjas till friluftsliv och uteliv. Det är södra Björnön som är den stora pärlan, inte granskogen på Halsen. Hur skall Stugbyn på södra Björnön se ut? Skall det finnas en sjökrog vid gamla ångbåtsbryggan? Skall flera av Mälaröarna öppnas för andra än båtfolket? I år är ju Ridötrafiken fullt tillräcklig för att mängder av cykelentusiaster skall få plats. Kanske något för Mälarenergi att medverka i utvecklingen av.

* Gnället på avverkningen på Björnöhalsen skall vara avslutat, men inte naturparkens planering. Kom med förslag till park. Själv tror jag att hassel skall ha en avsevärd roll, men i anslutning till badet blir det fint med fria gräsytor. Någon ondgjorde sig över en eventuell sänkning av åsens krön. Det är väl inget problem. Gör ett besök på någon av våra fem eller sex närliggande golfbanor. Man är otroligt skicklig på landscapeing. Kanske vi skulle inbjuda dessa fem-sex greenkeepers att komma med förslag för hela det område som nu skall avskogas. Kanske Naturskyddsföreningen kan förhandla sig till att utnyttja Frösåkers fina gräsodling.

* Beläggningen på flygplatsen är ett stort bekymmer, som resulterar i konstant underskott. Detta är en mycket större utmaning än att omskapa Björnöparken. Här gäller att ta till hårda och kreativa grepp.

l Vad är absolut minimum av driftkostnad för att få behålla tillstånd och Ryan Air? Vilka charterbolag kan vi locka? Hur uttrycker vi resenärsunderlaget för att vara attraktiva? Kan kommunen samarbeta beträffande matarbussar? VLT-rabatten är ett fint dragplåster.

* Jag har tänkt en del på hur Hässlö bäst kan vara komplement till Arlanda, och det måste naturligtvis flygplatsledningen göra professionellt. En länk är flygutbildning och träning. En annan är att koncentrera all flygning till Hässlö och lägga ner Johannisberg, men finns det mera?

* Jag skulle vilja väcka tanken på fraktflyg. Banan är ju lång sedan tiden för B 3:orna. Detta är en tillgång till skänks. Tänk på, att storcirkeln mellan Sydostasien och New York går norr om oss!

Skall vi inte göra en drive hos Thai, MAS och Singapore Airlines för att erbjuda fraktterminal i Västerås. Om vi kan samla argument som vi själva tror på ställer jag som gammal resident gärna upp som kontaktman till dessa länder.

Vi måste värna om Västerås utvecklingsmöjligheter, inte gräva ner oss i trädkramning. Våra underbara naturtillgångar räcker även till materiell utveckling.

Hans Stackegård

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons