Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Borgerligt svek mot Västerås och miljön

Annons

Den nya borgerliga regeringen tänker inte genomföra Citybanan/Mälartunneln för att radikalt förbättra tågtrafiken till, från och genom Stockholm. Beslutet är ett jättestort borgerligt svek mot Västerås, Mälardalen - ja, mot hela Sverige. Det är också ett jättesvek mot miljön och mot alla oss som ser ökad tågtrafik som ett viktig led i kampen för minskade miljöskadliga utsläpp. Personligen kände jag mig helt matt, ledsen och urförbannad på en och samma gång när jag läste om det borgerliga beslutet i söndagens DN. Tusentals västeråsare kan sluta drömma om en bättre tågtrafik samtidigt som transportsektorns negativa klimatpåverkan fortsätter.

Problemet handlar om att det bara finns två järnvägsspår ända sedan 1871 från Stockholms central söderut över Mälaren. Då passerade det tåg varannan timme på spåren. Nu trängs massor av tåg och människor på dessa spår - det passerar tåg var tredje minut på de båda 135 år gamla spåren.

Självklart skapar detta ständiga problem med förseningar, stopp och annat elände som drabbar alla tågresenärer i Stockholm liksom från Västerås och andra delar av Mälardalen. Men det drabbar också tågtrafiken mot Göteborg, Malmö och Sundsvall samt de internationella tågen. De två spåren skapar förseningar för upp till 80 procent av den totala järnvägstrafiken. Många tåg drabbas som aldrig ens kommer i närheten av Stockholm. Tala om ett nationellt problem! Citybanan/Mälartunneln är oerhört viktig för att vi ska få till stånd långsiktigt hållbara förbättringar för den spårbundna kollektivtrafiken, framförallt i Storstockholm och i Mälardalen.

Den tidigare socialdemokratiska regeringen lyfte fram Citybanan/Mälartunneln som ett viktigt nationellt tågprojekt. En uppgörelse blev klar så sent som i maj i år. Den byggde på konsensus i riksdagen, en historiskt unik enighet i Stockholm - Mälarregionens alla kommuner, landsting och länsstyrelser samt stöd hos regionens näringsliv. Alla dessa blir nu brutalt överkörda.

Den nya borgerliga regeringen vill bygga ett tredje spår i ytläge genom Södermalm i stället för Citybanan/Mälartunneln. Men det räcker inte med ett spår till! Det tredje spåret är en dålig lösning som redan diskuterats i årtionden utan att man kunnat komma till skott. Alla försök som gjorts för att få fram ett tredje spår har stupat på omfattande protester på grund av den känsliga miljön.

Tusentals västeråsare kommer att drabbas av den borgerliga regeringens beslut att spola Citybanan/Mälartunneln. Förverkligas inte Citybanan/Mälartunneln kommer det att dröja smärtsamt länge innan de kommer att se någon påtaglig förbättring utmed Mälarbanan.

Stockholm - Mälarregionen är landets största region och konkurrerar på en stenhård internationell marknad. Ute i världen finns det massor av regioner som slåss för att företagen ska satsa hos dem och inte hos oss. Det är en strid på kniven där för- och nackdelar som exempelvis kommunikationerna jämförs i minsta detalj. Alla som besöker Stockholm - Mälarregionen kan se problemen med bristande spårkapacitet.

Den borgerliga regeringen lägger nu en död hand över den positiva utvecklingen i Stockholm - Mälarregionen. Fungerande kommunikationer är av avgörande betydelse för att vår region ska präglas av en god miljö och framstå som konkurrensduglig, funktionell och attraktiv. Bygg Citybanan/Mälartunneln och börja bygg nu!

Ulla Persson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons