Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Botniabanan viktig godsjärnväg

Annons

Valrörelsen är i gång, men snälla; gör inte Botniabanan till slagträ i debatten på felaktiga grunder, såsom tre moderater nyligen gjort den 27 februari.

Beslutet om bygget Ångermanälven upp till Umeå togs redan för nio år sedan, 1997, i bred politisk majoritet.

I dag har vi byggt bortåt hälften av de 19 milen med 140 broar och 16 tunnlar och att nio år senare börja kacka om Botniabanan känns inte konstruktivt.

Att stoppa bygget av Botniabanan nu vore verkligen det ultimata vansinnet, något alla förmodligen är eniga om efter närmare eftertanke.

Det som tycks vara en fullständig nyhet för flertalet i södra Sverige är att Botniabanan är en järnväg bådeför gods- och persontrafik. 20 godståg per dygn beräknas trafikera Botniabanan på ett snabbare, säkrare och effektivare sätt, inte minst med tunga stål-, malm- och skogsprodukter som tillför Sveriges statskassa stora nettovärden varje år. Systemtåg från till exempel Volvo Lastvagnar, Boliden, SSAB, SCA, Kappa och Avesta Polarit kan i princip köras direkt från fabrik till ändstation.

Norrländsk basindustri är i dag mycket sårbar i så måtto att den är helt hänvisad till stambanan där ett större haveri (broras, större olycka) skulle få mycket stora konsekvenser. Nu skapas en livlina för järnvägsgodset i norr.

Dagens stambana genom övre Norrland byggdes en bit in i landet där få bor och arbetar på grund av rädsla för de ryska kanonbåtarna.

Banan är i dag 110 år gammal och kurvig och krokig, vilket begränsar tonnaget och hastigheten.

Genom att bygga en ny järnväg vid kusten får godskunderna en järnvägsstandard de är i absolut behov av.

Samtidigt får Norrland en järnväg för persontrafik där majoriteten av alla norrlänningar bor; nämligen vid kusten. Kalkylen pekar på cirka 30 persontåg per dygn, som kommer att trafikera de befolkningstäta sträckorna, bland annat till Umeå (110000 invånare) som idag är den stad som växer snabbast utanför de tre storstadsområdena.

Botniabanan halverar resetiderna mellan pärlbandet av orter, vilket gör att man får en sammanhållande arbetsmarknad.

Den bidrar starkt till den så viktiga regionförstoringen. I Botniabaneområdet, inklusive Ådalsbanan, bor 350 000 människor och med en snabb kustjärnväg blir det en samverkande marknad, som står sig väl i konkurrensen. Det är sant att Norrland är glest befolkat, men det är en myt att Norrlandskusten, där närmare 70 procent av alla norrlänningar bor, skulle vara det.

Botniabanan står för 13,2 miljarder kronor av Framtidsplanens 107,5 järnvägsmiljarder och vägsidan har fått ungefär lika mycket. Dessa 13,2 miljarder har vi ingen anledning att be om ursäkt för!

Det är samme utredare, Stellan Lundberg, för Svealandsbanan som för Botniabanan.

Svealandsbanan vet vi har blivit en formidabel succé. Det finns anledning att tro att Lundberg får rätt även vad gäller fortsatt gods- och persontrafikutveckling efter kusten där de flesta av Norrlands människor och godskunder finns.

Jan Bergman

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons