Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Boultbees vd: Vårt mål - en levande innerstad

Annons

I VLT har det utbrutit en debatt kring vårt arbete med Västerås shoppinggallerior. En enskild affärsidkare, Nymans Ur, har till och med valt att sätta in en annons och skriva en debattartikel i frågan. Låt mig därför klargöra både några generella saker, och även bidra med fakta i det enskilda ärendet.

Boultbees affärsidé är att förvalta och utveckla innerstadscentra. Det gör vi i England, Finland, Estland och Sverige. Butiker är vår kärnverksamhet, och framför allt butiker och köpcentra i innerstadslägen. Vi vill bidra till levande stadsmiljöer. Vi ser hellre livaktiga citykärnor än att all handel flyttar till stora detaljhandelsområden utanför städerna.

Våra uppdragsgivare är ytterst Västerås invånare och konsumenter. Som invånare vill ni ha levande, rena och trygga citykärnor och som konsumenter vill ni ha bra service och ett bra butiksutbud i staden. Allt vi gör syftar till att uppnå dessa mål.

Och det är livskraftiga butiker, caféer och liknande verksamheter som vi alla vinner på. Att göra livet svårt för hyresgäster i de gallerior vi äger vore att såga av den gren vi sitter på. Utan kunder i våra gallerior så

tjänar varken våra hyresgäster eller vi några pengar.

När vi tar över ett köpcentrum tittar vi på ett antal olika saker. Det är den fysiska planeringen och känslan, butiks- och serviceutbudet samt hyresnivåerna. Den fysiska miljön ska vara trevlig och locka besökare att tillbringa tid i gallerian. Centrum ska vara levande mötesplatser för alla kategorier av konsumenter. Butiks- och serviceutbudet ska spegla den strävan. Hyresnivåerna ska vara marknadsmässiga.

Detaljhandeln i Västerås har de senaste åren gått mycket starkt medan lokalhyrorna (som tenderar att vara låsta i fleråriga kontrakt) på många håll släpat efter. Vi gör alltid en översyn av hyreskontrakten, och väger då självklart in de förbättringar som vi planerar att göra i de fysiska miljöerna. I vissa fall behöver vi också justera hyresnivåerna ur rättvisesynpunkt, då vissa hyresgäster haft mer förmånliga avtal än andra med den tidigare hyresvärden.

Vi hänvisar alltid hyresgäster till Hyresnämnden om vi bedömer att vi inte omedelbart kommer överens, och det är inget konstigt med det. I de allra flesta fall kommer vi överens med hyresgästen utan att Hyresnämnden behöver engageras.

I fallet Nymans Ur finns uppenbarligen två olika uppfattningar om vad som har hänt sedan vi presenterade ett första avtalsutkast till dem vid ingången av 2007. Vi har haft ett antal möten med dem och gått dem till mötes på ett antal punkter, bland annat har vi strukit de bilagor som de nämner i annons och debattartikel samt gett dem undantag för öppettider, inklusive erbjudit dem att till skillnad från andra ha söndagsstängt - av hänsyn till säkerheten.

De har upprepade gånger bett att få expandera in i den angränsande Kodakbutiken, något vi sagt nej till för att den ligger bra på sin nuvarande plats. Vi har erbjudit en alternativ lokal i om de vill expandera, men det har mötts av ointresse. Efter det fjärde mötet hänvisade de till sina advokater och har sedan dess valt att kommunicera egna uppfattningar och direkta felaktigheter via annonser och debattartiklar.

Vi kommer att ägna de kommande veckorna åt att gå runt och lyssna på affärsidkarnas idéer kring hur vi kan göra bättre köpcentra i Västerås. Vill Nymans Ur inte längre vara med och bidra till Västerås handel så är det tråkigt, men ytterst deras eget beslut. Vi har visat en tämligen stor kompromissvilja för att gå dem till mötes.

Bo Falk

Vd Boultbee Sverige

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons