Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Busslinje 69 behöver en uppryckning

Annons

Jag är en busspendlare som har tröttnat på den dåliga servicen ombord på buss 69. Fastän jag under ett års tid har åkt med den populära avgången 05:50 från Sala till Västerås har det inte blivit bättre.

Jag vill dock upplysa om att busschaufförerna på denna sträcka gör ett mycket bra jobb och är väldigt trevliga. Kritiken riktas direkt till ledningen på VL:s huvudkontor och inget annat.

Som vanligt ska VL höja priserna i början av nästa år. Den här gången med tre procent. I VLT den 10 november och Sala Allehanda den 15 november står det följande; "Den prishöjning som beslutades av politikerna i VL:s styrelse innebär en generell höjning av biljettpriserna med tre procent, men den kommer inte att omfatta samtliga biljetter, berättar VL:s områdeschef Ann Berg".

Vilka Västmanlandsregioner blir berörda när det gäller denna "generella prishöjning" och vilka period- eller månadskort blir berörda av prishöjningen?

I nästan alla bussar och en speciell bussmodell vid avgången 05:50 är det för kallt när det är minusgrader ute. Luftkonditioneringssystemet är det något fel med, men gäller bara den speciella bussmodell som gör det ännu kallare.

Sätena är i dåligt skick. På flera ställen är skumgummit utrivet. Städningen är mestadels dålig på denna speciella bussmodell. Med andra ord är komforten anmärkningsvärt dålig.

Jag vet inte hur VL:s ledning tänker, för det ser ut som den prioriterar bara stadstrafiken i Västerås i stället för landsvägsbussarnas framtida livslängd i Västmanlands län. Upplands Lokaltrafik däremot har bytt ut många landsvägsbussar till miljöanpassade bussar i en gul Volvomodell och är redan från fabriken utrustade med säkerhetsbälten och en interiör anpassad för dagliga pendlare.

Tydligen är det en för svår uppgift för VL. Eller har VL inte råd att tänka på oss som bor ute i småkommuner som Sala? Varför kunde inte VL redan från början ha tänkt på att det blir billigare att köpa nya bussar med installerade säkerhetsbälten, i stället för att köpa säkerhetsbälten till de gamla uttjänta bussarna som skulle behöva gå i pension?

Vad har ledningen på VL för konkreta förslag eller åtgärdsplaner för de närmaste åren angående landsvägsbussarna i Västmanland? Jag vill gärna se en förändring under vintern eller i början på det nya året då prishöjningen börjar gälla.

Ska det vara så svårt att fatta att ordentlig service självklart borde ingå i biljettpriset? VL:s ledning verkar inte tänka på detta sätt.

Det måste också bli förändringar i tidtabellen när det gäller buss 69. Det är alldeles för glest mellan avgångarna. Från Sala till Västerås går bussen 05:50, 06:38 och 11:50. Från Västerås till Sala 13:15, 16:00, 17:10, och 18:40. VL måste tänka att folk åker mestadels på morgonen, eftermiddagen och kvällen.

Det ska bli mycket intressant att se om samarbetet med VL och kommunerna kommer till en nivå där man börjar förstå pendlarnas vardagliga problem.

Joakim Bernström

Har VL inte råd att tänka på oss som bor ute i småkommuner som Sala? undrar Joakim Bernström, Sala.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons