Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bygg in kontroll av fart i nya bilar

De senaste 12 månaderna dog 263 människor och 2637 skadades svårt i den svenska trafiken.

Annons
Ska följas. Ska vi med inbyggd teknik göra det omöjligt att överskrida aktuell hastighetsbegränsning? Foto: TT

Det är en jättebra siffra om man jämför med nästan alla tidigare år i Sverige, eller med alla andra länder i världen. Men det är förskräckligt att någon skall behöva dö eller skadas svårt i trafiken.

1997 beslutade Sveriges riksdag, med full enighet att införa nollvision och tillföra tillräckliga resurser till trafiksäkerhetsarbetet för att på 20 år komma ner till noll döda och noll allvarligt skadade. 1996 hade vi 540 döda, ett delmål bestämdes till 270 döda år 2007, det klarade vi inte, det blev 440 döda 2007.

Vi har nu tre år på oss att komma ner till noll. Man var överens om att det fanns tre olika områden att jobba med: vägar, fordon, och förare. Fram till nu har man investerat ett stort antal miljarder på vägarna som ombyggnad av olycksdrabbade sträckor, wireräcken på hundratals mil, rensade sidoområden från träd, stenar och andra fasta hinder, skyddsräcken och rondeller.

Bilproducenterna investerar varje år miljarder kronor på säkerhetsutveckling med deformationszoner, krockkuddar, olika typer av elektroniska, datoriserade, hjälpmedel.

Men vad händer med förarna? Forskarna är överens om att minst 90 procent förmodligen betydligt mer av olyckorna, beror på förarfel . Det vanligaste förarfelet är utan tvekan fel hastighet.

Vad har hänt med förarutbildningen sedan 1997? Inte så mycket. Handledarutbildning är bra, det är ju ett sätt att informera de som har haft körkortet i minst fem år om nya regler.

Men det räcker inte. Vi har över sex miljoner körkortsinnehavare, de flesta tog körkort för länge sedan.

Körkort betraktas som ett kompetensbevis resten av livet . Det är bara de som själva söker information som utvecklas som förare.

Det kanske skulle vara bra med någon form av obligatorisk utbildning i samband med körkorts förnyande var tionde år.

Den tveklöst största orsaken till allvarliga olyckor och allvarliga konsekvenser vid olycka är hög hastighet. Hastigheten kan vara för hög även om den är laglig.

Det måste vara mycket effektivare att åtgärda orsaken, än att enbart begränsa konsekvenserna.

Det är varje förares ansvar att bedöma hastigheten vid varje tillfälle utifrån alla yttre omständigheter. Halka, snöfall eller dålig sikt orsakar inte några olyckor men ställer stora krav på föraren att anpassa hastigheten efter omständigheterna.

Vilka åtgärder har gjorts för att komma tillrätta med hastighetsöverträdelser? Fartkameror? Ja, fler fartkameror har satts upp, men de täcker bara en bråkdel av vägnätet, och alla vanemässiga fortkörare har enkla metoder att undvika att bli registrerade.

Polisens radarkontroller är ett trubbigt vapen, väldigt personalkrävande och när kontrollen varit uppställd 15-20 minuter vet alla om att den finns och ingen kör för fort just där, men samtidigt på alla andra vägar.

Det kommer att behövas radikala åtgärder för att komma till rätta med problemet. Det vore en enkel åtgärd för biltillverkarna att på alla nya bilar komplettera det elektroniska motorstyrsystemet med en komponent som gör att det inte går att köra fortare än tillåtet på någon vägsträcka.

Då skulle biltillverkarna få anledning att fokusera på bränsleekonomi i sin marknadsföring istället för att ständigt öka prestandan. I dag går ju de flesta bilar nästan dubbelt så fort som man får köra någonstans i Sverige!

Argumentet mot detta förslag är att det kommer ta väldigt lång tid innan det får full effekt, men det tar ännu längre tid ju längre vi väntar med att införa det.

Frågan är om det inte tar ännu längre tid att förändra allmänhetens attityd till fortkörning, den verkar ju fortfarande vara på väg åt fel håll.

Sedan nollvisionen infördes 1997, har vi satsat hundratals miljarder på vägar och fordon, som står för max 10 procent av olyckorna, men nästan ingenting på förare som står för minst 90 procent av olyckorna.

Är det ideer som saknas. Eller saknas det politiska beslut som konkurerar med ekonomiska intressen.

Weine Holmberg nollvisionär

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons