Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

C-Å Utterström: Komplettera Smartkoll med magnettåg

Annons
Snabbt och smart. Kollektivtrafikresandet i Västerås kan ökas med kanske 400 procent om Smartkoll kompletteras med automatiska, förarlösa tvåvagnars magnettåg, skriver Carl-Åke Utterström.foto: Scanpix

Om vi menar allvar med att motverka den globala klimatuppvärmningen krävs överföring av privatbilismen i betydligt högre grad än vad Smartkoll indikerar, liksom att öka Västerås kollektivtrafikresande inte med 40 procent, utan kanske med 400 procent.

Hur uppnår vi detta? Genom att komplettera Smartkolls stomlinjer med automatiska, förarlösa två-vagnars magnettåg som svävar fram på respektive upphöjd bana på pelare i luften, det vill säga beröringsfri gång. Det ger en underhållskostnad på endast en tredjedel, trots nära dubbel hastighet. (Jämfört med hjul på räls höghastighetståg).

Totalt tre kompletterande magnettågs-banor har skissats för Västerås del. Två dubbelspåriga ”cirkulära” rundbanor och en enkelspårig ”måsvingebana”. Dubbelbanorna trafikeras av två tågsätt och enkelbanan av ett enstaka tågsätt. Samtliga via Västerås central.

De ”cirkulära” banorna västra och östra korsar varandra planskilt. Den östra tar även hand om stadsdelar söder om järnvägen såsom exempelvis Östra hamnen, Kokpunkten, Björnön innan den svänger av mot Västerås Hälla Park ride och vidare norrut. Magnetbanorna stannar endast i stadsdels-, evenemangs-, upplevelse-, industricentra och Västerås central.

Syftet med magnettågsbanorna: Att vara ett komplement till Smartkolls stombanor. Öka attraktionskraften genom att erbjuda snabba, frekventa, tydliga tvärförbindelser. Målsättning är att drastiskt minska biltrafiken (50 procent jämfört med Smartkolls 2 procent) och kraftigt höja kollektivresandet (40-50 procent att jämföras med Smartkolls 14 procent). Detta har uppnåtts av andra städer som nämns i Smartkoll.

Anläggningskostnad: Totalt beräknas de tre banorna hamna på en anläggningskostnad av 4 miljarder kronor, vilket med en procents ränta ger en årlig räntekostnad på 40 miljoner kronor.

Tunnelbana billigaste alternativet räknat på 40 års sikt och 45.000 resande.: Att tunnelbana är totalekonomiskt billigast fastslås av Stockholms handelskammare utredning tillsammans med företaget WSP. Den slår ut både spårvagn och busstrafik, detta förutsatt 40 års sikt och över 45000 resenärer.

Orsaken till utredningen är att spårbil och tunnelbana diskuterats som alternativ mellan Nacka/Värmdö och Stockholms city.

Dock är magnettåget väsentligt billigare totalekonomiskt än tunnelbana. Exempelvis anläggningskostnad 1,5 miljard kronor kontra tunnelbanans 10 miljarder per mil.

Kapacitet: De totalt fem magnettågen tillryggalägger 50000 mil vardera per år medan buss beräknas till 10 000 mil (28 mil per dag). Totalt får de fem magnettågen därmed en sittplatskilometersiffra motsvarande 90 korta stadsbussar.

Spårbilsanläggningar: På publika platser som Hälla, Erikslund, City och Rocklunda komplettering med avgränsade spårbilsanläggningar, så kallad finfördelning,

Park Ride: Externa besökare till Västerås kan parkera i någon av de tre Park ride-anläggningarna (Erikslund, Tunbytorp, Hälla) för att sedan utnyttja den kollektiva infrastrukturen inom Västerås tätort.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons