Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

C och KD: Behövs fler platser i Aspen?

Annons

Västerås har sedan flera år en särskild verksamhet för normalbegåvade elever med autismspektrumstörning, många med diagnosen Asperger syndrom. Verksamheten är integrerad på flera befintliga kommunala skolor. Verksamheten heter Aspen.

På Aspen arbetar speciallärare och fritidspedagoger med gedigen kunskap om hur dessa funktionshinder påverkar inlärningen hos eleverna. Eleverna är indelade i mindre undervisningsgrupper för att ge så optimala inlärningssituationer som möjligt.

Via föräldrakontakter har det kommit till vår kännedom om att ansökningarna till hösten 2012 var rekordhöga. Fler elever har behov av denna typ av specialverksamhet för att få sina särskilda behov tillgodosedda.

Vi har vid ett flertal tillfällen ställt frågor när barn- och ungdomsnämnden har haft sammanträde om hur ansökningssituationen sett ut inför hösten. Hur många har erbjudits plats i Aspenverksamheten? Finns det behov av att utöka verksamheten? Hur ser behoven ut i Västerås? Hur jobbar man med inkludering av elever med de här specifika behoven? Hur ser lösningarna ut för de elever som ansökt, men har fått avslag till Aspenverksamheterna?

Vi kan bara konstatera att hittills har svaren uteblivit. Just nu är barn- och ungdomsnämnden mitt uppe i att förbereda detaljbudgeten för 2013. Om behovet av platser har ökat så är det en fråga som måste komma med i detta arbete.

Den nya skollag som riksdagen beslutade om 2011 är ännu tydligare än tidigare att elever med särskilda behov har rätt att få behoven tillgodosedda. Som skolpolitiker har vi ett ansvar att inte ”sopa dessa elever under mattan” utan se till att alla elever får möjligheter att klara skolan.

Hur särskilda behov tillgodoses kan se olika ut. För en del elever kan det mest optimala vara att gå kvar i sin skolmiljö med till exempel en assistent, extra specialpedagogiskt stöd till eleven och klassläraren, anpassning i klassrummet och anpassade läromedel. Andra barn kan behöva mindre undervisningsgrupper med specialpedagogisk kompetens.

Nu förväntar vi oss ett tydligt besked nästa sammanträde med barn- och ungdomsnämnden.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons