Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carl-Åke Utterström: Bättre infrastruktur med magnettåg

Näringslivet i Mälardalen efterlyser samsyn bland politiker för att åstadkomma bättre infrastruktur. Detta enligt debattartikel fredagen den 2 maj.

Annons

Den trånga sektorn är järnvägsspåren som idag går överbelastade. Målet är en timme sträckan Stockholm-Örebro. Det nya, gröna tåget klarar knappast detta (med en toppfart på 250 kilometer i och 20 mil) på befintliga spår. Återstår att bygga nya kompletterande spår.

Om detta behöver göras är det förmodligen bättre att i stället direkt övergå till den nya generationens tåg, det vill säga magnettåg och därmed höja kapaciteten Stockholm-Västerås från dagens 24 anslutningar till minst det tredubbla.

Att jämföra magnettågen med exempelvis det franska snabbtåget TGV är som att jämföra propellerplan med jetplan. TGV kommer upp i 300 kilometer i timmen efter cirka tre mil. Då har magnettåget varit uppe i 500 kilometer i timmen sedan cirka åtta kilometer tidigare.

Magnettåget har förutsättningar att klara tidskravet med råge. Ta som exempel sträckan Shanghai - Hangzhou - en sträcka på 17 mil med fyra stopp. Den skall klaras på 26 minuter. Med magnettåg skulle sträckan Örebro- Stockholm klaras av på drygt en halvtimme och Stockholm-Västerås utan stopp på 16 minuter, eller tre enkelsträckor på mindre tid än nuvarande tåg. Och enligt tidtabell (99.98 procent i Shanghai).

Magnettåget går helt friktionsfritt. Tåget greppar runt den breda T-formade rälsen och det lyfts magnetiskt upp mot denna och konstanthålls på ett avstånd av tio millimeter till banans undersida respektive dess sidor. Drivmotorer på banans undersida drar tåget med sig.

Det är certifierat för förarlös drift. Genom den snabba accelerationen och höga toppfarten får varje tågsätt en årlig körsträcka på 117000 mil. Tre magnettåg kan därför ersätta 20 vanliga tågsätt.

Magnettåg utgör ett tekniksteg som intresserat Storbritannien, Danmark, Holland, USA, Indien, Iran, Qatar, Förenade Arabemiraten ... Genom att det svävar och bromsas elektriskt krävs varken hjul, axlar, boggier, lagringar, växellådor, kontaktledning eller hydrauliska bromsar. Därmed bortfaller också huvudsakligen behov av olja och fett. Klimatsmart.

Tåget blir därför billigt att underhålla, med låg personalkostnad, låg driftskostnad och låg återanskaffningskostnad. Magnettåget blir billigare efter 15 år kontra traditionellt tåg.

Detta är framtidens infrastruktursystem. Det är inte acceptabelt med en veckas stopp på rikstrafiken och tre veckors stopp på lokaltrafiken efter stormarna Gudrun och Per. Vilka krav skall ställas på framtida system för att klara kraftigare stormar, översvämningar etcetera?

Carl-Åke Utterström

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons