Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carl Johan Ljungberg: Finn upp mer, ungdomar!

Annons

Det är solklart: Sverige satsar mer på forskning och utveckling som andel av BNP än flertalet länder. Vi är världsledande på en rad forskningsområden och söker även via stödsystem föra ut nya produkter. Ändå kommersialiseras alltför få uppfinningar, få nya företag blir resultatet. Varför det? undrar många.

På 1990-talet tog den världsvida managementkonsulten McKinsey Co i Sverige ett nytt grepp då man startade Venture Cup, en rikstävlan för att främja unika affärsidéer med avsikt att få ut fler nya lösningar på marknaden. Idag är Venture Cup en affärsplanstävling där i år över tusen bidrag lämnats in för att rankas. Bara att söka hit ger idéer för att lansera sig. Finalisterna får nämligen genomgå utbildning och handledning, träffar vid flera tillfällen juryn och får även hjälp att komma in i relevanta nätverk.

Sedan starten har över 7000 affärsidéer behandlats av vilka mellan 10 och 20 procent växt till bärkraftiga företag, ungefär hälften för tjänster. Begränsat, ja, men dock ett ytterst välkommet tillskott till vårt näringsliv. Venture Cup finns i dag även i övriga Norden.

Tävlingsinstinkten är stark. Tänk på sporten eller på Let's dance. Här kopplas den dock till behovet att föra ut tillämpad kunskap på en marknad vars möjligheter är stora. Att det i år rådde viss upphetsning bland de tolv företag som nått den första Sverigefinalen någonsin är naturligt. Här tävlade tekniker för att hålla kyldiskar med mera vid jämn temperatur, framlades en smart förbilligad solpanel, och en ny metod att utvinna energi ur tidvattnet. En finalist sökte spara miljoner åt virkesproduktionen genom att undgå angrepp av snytbaggen, en annan ville minska åtgången av energislukande tryckluft i industrin. Att den produkt som - i vår konfliktfyllda värld - ansågs ha bästa utsikter sedan visade sig vara ett "segt" beskjutnings- och splitterskydd skapat med försvarets bistånd intygar att överraskningens tid är nu.

En arbetsform som Venture Cup måste finna sina nytänkare. Man har en fördel bland annat genom goda bidrag från ett hundratal offentliga som privata partner, men även genom att våra nytänkare ofta har läst tekniska, naturvetenskapliga eller ekonomiska universitetslinjer.

Hur är det då med andra nya idéer, till exempel på kulturens områden? Här är bilden mer svåröverskådlig, säger man på Venture Cup. Ny musik, design och litteratur verkar oftare skapas av individer eller team utanför dessa institutioner och nätverk. Det ligger i sakens natur. Kanske borde en nätverksbyggare anlitas?

För den som inte är redo för Venture Cups eleganta urvals- och stödmetod finns andra tävlingar. Unga forskare är en ideell förening som varje vår vid Tekniska museet i Stockholm håller en final med de bästa idéerna, byggd på utställningar i fem orter i landet och där hjälp också ges att få kontakt med forskning ute i världen. Att tala med de kunniga och stolta upphovsmännen (och kvinnorna) till dessa alster brukar tillhöra vårens trevligare upplevelser.

Vem kan till sist undgå att känna hopp när svenska gymnasieelever prisbelönas för sina bidrag till Juniorvattenpriset som är den svenska uttagningen till Stockholm Junior Water Prize? Detta pris uppstod 1995 och ingick då i den nu avsomnade Vattenfestivalen. Tävlingens motor är SIWI, Stockholm International Water Institute, medan priset finansieras och utdelas av Stockholm Water Foundation. För den som tror att huvudstaden därmed gynnas kan meddelas att tidigare vinnare kommit från Linköping, Leksand och Nyköping samt att 2007 års pris för Årets Vattenskola gick till Gävle.

Budskapet till unga med idéer i landet är klart: var för katten inte buskablyg!

Carl Johan Ljungberg

Filosofie doktor och fri publicist

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons