Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carola Gunnarsson: Avgiftsfri busstrafik är bra för äldre på landsbygd

Annons

Lättare att välja skola med avgiftsfria bussar

Ska det vara avgiftsfritt att ta bussen?Foto: Sala Allehandas arkiv

Ledarskribenten Sakine Madon kritiserar i kraftfulla ordalag den 11 december vårt beslut att införa avgiftsfria resor med buss både i stadstrafiken och i landsbygdstrafiken inom Sala kommun från och med april 2018. 

Enligt henne är det inte ett bra sätt att använda skattemedel eftersom det vare sig innebär att vi når de grupper som behöver det bäst och inte heller är till nytta för klimatet. 

I dag kostar en bussresa på Silverlinjen inom Sala stad 10 kronor. Men om du ska åka buss från Möklinta till Sala så kostar en resa tur och retur 84 kronor för en vuxen. 

Det är en kännbar kostnad om du ska åka till Sala för att besöka läkare, tandläkare, bank eller andra serviceinrättningar. Eller om du som äldre vill ha möjlighet att delta i den viktiga verksamhet som ordnas för att främja hälsa och livskvalitet. 

Ledarskribenten hänvisar till en tankesmedja som hävdar att det främst är fotgängare som tar bussen kortare sträckor eller cyklister som tar buss istället för cykel om biljetten inte kostar något. 

Men jag kan garantera att för de allra flesta är det inget alternativ att cykla dessa 25 kilometer från Möklinta tätort eller 35 kilometer från norra Möklinta. 

För mig är avgiftsfri busstrafik en möjlighet för äldre på landsbygden runt om i kommunen att leva ett mer aktivt och självständigt liv. Men det är också en möjlighet för ungdomar i vår kommun att delta i aktiviteter utanför skoltid även om de bor utanför staden.

För en ungdom skulle i nuläget en tur och retur-resa Möklinta-Sala kosta 42 kronor.  Vi ser också avgiftsfri busstrafik som ett sätt att underlätta arbetet med skolskjutsarna. Fler barn skulle få möjlighet att åka buss även om man exempelvis som förälder har nyttjat det fria skolvalet och i dag är hänvisad att skjutsa privat.  

När jag läser kommentarerna om vårt beslut kan jag konstatera att många tycks glömma att landet ser olika ut. I Sala kommun - som är den till ytan största kommunen i länet - bor hälften av befolkningen på landsbygden. Lösningarna behöver därför ibland se annorlunda ut än i Västerås eller i andra större städer. 

Avslutningsvis vill jag understryka att vi också ser detta som en viktig del i vårt klimatarbete. Just transporterna är för oss en utmaning att hantera för att minska koldioxidutsläppen. 

Carola Gunnarsson ( C ) 

kommunstyrelsens ordförande

Svar direkt:

Tankesmedjan jag hänvisade till är Fores, som beskrivs som ”grön och liberal”, vars huvudfinansiär alltså är Carola Gunnarssons eget parti. Fores har påpekat att generella nolltaxor inte träffar rätt. Att det sedan finns Salabor som kommer ha nytta av att slippa betala på bussen råder det förstås inget tvivel om.

Men pengarna kommer tas från annat (min fråga om vad som ska prioriteras bort förblir obesvarad), någon positiv klimatpåverkan är inte att räkna med och folk som har det ekonomiskt knapert hade i stället kunnat få riktade subventioner.

Sakine Madon

politisk redaktör

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons