Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cecilia Björk LR: Bättre resultat med glada lärare som får mer tid för undervisning och slipper byråkrati

Annons

Kunskap är Sveriges framtid. Vi lärare vet att det är både viktigt och roligt att undervisa barn och ungdomar, men Sveriges viktigaste yrke har blivit Sveriges stressigaste yrke. Det visar TCO:s nyligen publicerade stress-barometer där undervisningsyrken sticker ut med de högsta stressvärdena.

Proaros egen medarbetarenkät visade senast samma sak: Högst stress finns i skolan. Lärarnas Riksförbund har i en undersökning intervjuat nästan 1000 lärare i Sverige.

Hela 36 procent uppger där att deras arbetssituation har försämrats. Nio av tio lärare säger att man får mer administrativa arbetsuppgifter i stället för mer tid för varje elev. Detta har vuxit till ett stort arbetsmiljöproblem.

Utvecklingen är allvarlig. Lärarna förutsätts leda arbetet med att höja kunskaps-resultaten i skolan. Västerås skolverksamhet strävar efter att hamna på topp 10 bland Sveriges kommuner, men har bidragit till byråkratiseringen av lärarna.

Som exempel kan nämnas att Proaros kräver att måluppfyllelse ska registreras. Det är något som varken skollag eller lokala politiker har krävt. De flesta lärare trivs med sitt yrke och vill undervisa, men de måste få tillräckligt med tid för varje elev, samt tid till för- och efterarbete.

Ett annat bekymmer som framträder i LR:s arbetsmiljöundersökning är att varannan lärare är missnöjd med möjligheten till lugn, ro och avskildhet på arbetsplatsen, något de behöver för att förbereda lektioner och bedöma elevuppgifter. Våra elever behöver utvilade lärare, men hela 60 procent av lärarna uppger att de har sömnsvårigheter på grund av sin arbetssituation.

I årets avtalsrörelse är inte bara lönen utan också arbetsmiljön en central fråga. Arbetsbelastningsproblematiken måste lösas så att lärarna kan ägna sig åt att förbättra elevernas resultat. De olika delarna av lärares arbete måste balanseras så att de ryms inom arbetstidens ram.

Problemet i dag är att när staten fattar viktiga beslut för att höja kunskaps-resultaten, så följs inte detta av tillräckliga resurser från kommuner och friskolor. Istället får lärarna stå för merarbetet som uppstår. Effekterna av detta ser vii stressade lärare.

Kan inte kommunerna komma till rätta med problemen, är det bättre att staten – på ett nytt och modernt sätt – tar över ansvaret för skolan.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons