Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Centerpartiet vill fortsatt satsa på flygplatsen

Annons

Underskott på 20 miljoner per år är acceptabelt

Centerpartiet ser många fördelar med Västerås flygplatsFoto: VLT:s arkiv

Västerås har unika förutsättningar med infrastruktur för transporter med alla stora transportslag; flyg, fartyg, järnväg och lastbil. Det är något vi ska vara stolta för, dra nytta av och utveckla.

Förutom reguljärflyg finns bland annat allmänflyg, helikopterflyg, brandflyg och sjukvårdstransporter. Det är skriande brist på utbildade piloter i världen. I Västerås finns Sveriges största skolflygplats med kommersiell pilotutbildning, där eleverna går direkt ut i jobb efter avslutad utbildning. Tillsammans genererar verksamheterna vid Västerås flygplats runt 220 årsarbetstillfällen. En nedläggning skulle innebära att en samlad och utvecklande specialkompetens inom olika områden riskerar att gå förlorad.

Det är sant att flygplatsen går med underskott och att bristande ledarskap ledde till att underskottet blev alltför omfattande under 2016. Av alla 34 regionala flygplatser som drivs utan statliga pengar i Sverige är det endast två som inte går med underskott enligt branschorganisationen Sveriges regionala flygplatser.

Av alla 34 regionala flygplatser som drivs utan statliga pengar i Sverige är det endast två som inte går med underskott enligt branschorganisationen Sveriges regionala flygplatser.

Vi i Centerpartiet tycker att det är acceptabelt att flygplatsen går med ett underskott på rimlig nivå, runt 20 miljoner per år. Det skulle då motsvara drygt en tiondel jämfört med vad vi lägger på att subventionera busstrafiken årligen. Nu finns en ny ledning på plats som gjort stora förändringar vad gäller organisation och bemanning som lett till kostnadsminskningar. Västerås flygplats är på god väg att klara 20 miljoner 2019.

Om flygplatsen läggs ner kommer inte flygandet att minska. Resenärerna kommer istället åka från andra flygplatser. Även en nedlagd flygplats kommer att kosta att driva under en överskådlig tid, ungefär hälften av den kostar idag. Därutöver finns stora kostnader för att kliva ur ingångna avtal med företag som byggt upp sin verksamhet kring flygplatsen och kommunens hyresintäkter kommer minska.

Istället vill vi dra nytta av de verksamheter som finns på flygplatsområdet och stärka Västerås profil inom flyg och kommunikation. Vi vill utreda att flytta bussdepån från Ängsgärdet till Hässlö och möjliggöra ett kluster för utbildning av busschaufförer, piloter och trafikinspektörer vid Hässlöområdet.

Förutom reguljärflyg ser vi i Centerpartiet att det också finns en samhällsekonomisk vinst av att ha en flygplats bland annat för sjuktransporter, brandflyg och som reservflygplats till andra flygplatser i Mälardalen. Förutom att rädda liv består samhällsnyttan även av att flygplatsens brandfordon bistår brandkåren vid släckning av större bränder i närområdet som med snabba insatser bistå med kan rädda liv och värden värt många miljoner. En flygplats nära som kan ta emot utländska vattenbombplan för att bekämpa större skogsbränder är en stor trygghet som återigen tyvärr kan aktualiseras.

Att ensidigt fokusera på vad flygplatsen kostar är att titta alltför snävt på frågan. Vi måste också våga se vad flygplatsen faktiskt genererar, i arbetstillfällen, samhällsinsatser, produktutveckling och företagande och ta vara på möjligheten att med olika medel styra verksamheten till ett mer klimatvänlig flyg.

Att ensidigt fokusera på vad flygplatsen kostar är att titta alltför snävt på frågan.
Magnus Ekblad (C)

ordförande Centerpartiets kommunkrets i Västerås

Hans Stergel (C)

ledamot i flygplatsbolaget

Vicki Skure-Eriksson (C)

kommunalråd

Lars Kallsäby (C)

kommunalråd och riksdagskandidat

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons