Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Christian Sandberg: Sponsra tågtransporter för både gods och folk

Återigen kommer regeringen med samma destruktiva förslag om miljöförbättringar. Man vill höja skatten på drivmedel och hoppas att det ska ge effekt.

Annons

Tidigare höjningar har ju visat sig inte ha någon effekt på bilkörningen. Enda positiva resultatet (ur regeringens synpunkt) är att staten får in mer skattepengar.

Varför tror man att nuvarande förslag på skattehöjningar ska ha effekt? Och att anse att E85 är det bästa alternativet är befängt. Det har visat sig att det går åt 1,2 liter diesel för att tillverka en liter etanol, men tillverkningen sker ju inte i Sverige så då är allt frid och fröjd.

Exempel på andra dåliga förslag som inte har någon som helst miljöpåverkan är ett tidigare förslag i vilket Miljöpartiet vill förbjuda lastbilstransporter på helger och höja långtradarskatten.

Välsignelsen verkar vara höjda avgifter och skatter utan att regeringen gör något konkret själv. Det är så destruktivt. Förbjud transporter på helger så ökar transporterna under veckodagarna.

Varför gör man inte något som har en direktpåverkan på avgasutsläppen? Till exempel: I andra EU-länder har man förbjudit långtradartransporter av gods om godset ska fraktas längre än 200 kilometer.

Då ska godset fraktas med tåg. Det är otroligt att storföretag får fortsätta frakta sina varor över hela landet utan att någon reagerar. Arla kör sina mejerivaror från Småland till Norrland. DHL, Schenker och andra logistikföretag kör konstant mellan Malmö, Stockholm och Göteborg.

Det skulle vara hur enkelt som helst att lyfta ombord en trailer eller container på ett tåg.

För alla skattepengar man får in på koldioxidskatter och nya skattehöjningar så kan man sponsra tågtransporterna, inte bara godstransporter utan även för privatpersoner så det blir ekonomiskt lönsamt att åka tåg istället för bil.

Är det till exempel rimligt att en resa med SJ, Västerås - Göteborg tur och retur, för två personer över en helg ska kosta cirka 2800 kronor, när man med en törstig och miljömässigt vidrig bil (en liter milen) åker samma sträcka för cirka 900 kronor (cirka 80 mil tur och retur) i bränslekostnad.

Även om man lägger på det dubbla för att bekosta slitage, skatt och försäkring så blir det ändå betydligt billigare. Någonting är fel.

Jag efterlyser åtgärder som bidrar till något konkret och handlingskraftigt som har en direktpåverkan på miljön istället för att höjda skatter och avgifter som kanske ger en positiv miljöeffekt.

Christian Sandberg

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons