Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

City Car Club: Rädda Västerås miljöbilsförmåner!

Annons

Det kan bli dyrare att äga miljöbil i Västerås. Regeringens parkeringsutredning vill dra in kommunens rätt att erbjuda miljöbilar gratis parkering, en morot som starkt bidragit till en grönare bilism. Förslaget hotar regeringens klimatpolitik och bör skrotas.

Sverige behöver en modernare parkeringslagstiftning. Alla är överens om att den vi har idag är gammalmodig. Risken är därför stor att Parkeringsutredningens förslag "slinker igenom".

Men innehållet är inte harmlöst - utredningen vill skrota kommuners rätt att gynna miljöbilar. "Utredningen har funnit att parkeringsavgifter inte bör differentieras med anledning av ett fordons miljöegenskaper", betyder i klartext att till exempel Göteborg måste återkalla

14 000 parkeringstillstånd för miljöbilar.

Stockholms många småföretagare som bytt till miljöbil får njuta av en kort tid med billigare nyttoparkering, liksom alla hushåll som valt miljöbil för billigare boendeparkering. Eskilstuna, som precis introducerat gratis parkering för miljöbilar, måste förklara för medborgarna att det inte längre är möjligt. Samma sak i Falun, Linköping, Umeå, Skellefteå, Ystad, Östersund och en mängd andra kommuner. Totalt omfattas kommuner med cirka 3,5 miljoner invånare, drygt 40 procent av Sveriges befolkning.

En tredjedel av landets kommuner överskrider bindande rikt- och gränsvärdena för luftkvalitet på vissa vägsträckningar. För att minska trafikens lokala miljöbelastning och samtidigt reducera den globala klimatpåverkan, har åtskilliga kommuner valt att gynna miljöbilar och bilpooler, bland annat med förmånligare parkering.

Åtgärderna ger effekt. Den som går med i en bilpool minskar i snitt sitt bilåkande med 50 procent och varje bilpoolsbil ersätter fem-sex privatbilar. Den som byter från bensin- till biogasdriven bil, minskar sina utsläpp av cancerframkallande partiklar till nära noll, sina utsläpp av allergena kväveoxider med ungefär två tredjedelar och sina utsläpp av fossil koldioxid med närmare 90 procent.

Parkeringsutredningen skriver också att "Syftet med avgiftsdifferentiering för miljöfordon har varit att öka produktionen och efterfrågan på miljöbilar och att frågan är om inte detta syfte uppnåtts".

Eftersom kommunernas gynnande av miljöbilar är framgångsrikt och har avsedd effekt får det inte fortsätta, är resonemanget. Ingenstans nämner utredningen att just denna framgång innebär att luften blivit lättare att andas i en rad svenska städer.

Gällande bilpooler har utredningen dessutom fel - här har genombrottet ännu inte kommit. Att i nuläget ta bort kommunernas möjlighet att gynna bilpoolsbilar skulle väsentligt försvåra och försena detta genombrott.

Den nya regeringen har signalerat att vi ska ta ledningen

i det internationella miljö- och klimatarbetet. Den har också uttalat att staten ska detaljstyra mindre. Att förbjuda kommuner att gynna miljövänligare bilism vore ett klart brott mot regeringens egen politik.

Skrota parkeringsutredningens destruktiva förslag!

Nils Lindeblad

Vd, City Car Club

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons