Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Claes Kugelberg (M): Västerås behöver en ny stationsbyggnad

Annons

Området runt järnvägsstationen behöver förnyas. Tre arkitektkontor har studerat frågan och kommit med förslag till hur området kan utvecklas. Förslagen visar att det finns en mycket stor potential. Här kan byggas ett stort antal bostäder och verksamhetslokaler.

Men utmaningarna är många. Hur förbinder man Östra hamnen bäst med de centrala delarna? Arkitektkontoren har redovisat olika idéer och lösningar. En sak är man dock överens om nämligen att nuvarande stationsbyggnad, som är ett resultat av socialdemokratisk politik, måste ersättas med ett fungerande resecentrum. Stationsbyggnaden, som Socialdemokraterna lät bygga efter valet 1994, håller inte för dagens krav och framför allt inte morgondagens krav, på grund av dålig planlösning och snålt tilltagna ytor.

Men hur kunde det bli så galet? Många kommer säkert ihåg att Socialdemokraterna inför valet 1994 kom med förslaget att flytta det gamla stationshuset till ett nytt läge och att bygga en tunnel till andra sidan. Det skulle bli både bättre och billigare än det resecentrum med en stor inglasad gångbro, som en engelsk arkitektfirma ritat och som vunnit arkitekttävlan. Men när Socialdemokraterna efter valet skulle förverkliga sina förslag visade det sig att det gamla stationshuset var så ruttet att det inte gick att flytta och att det var tekniskt svårt att bygga en tunnel.

Socialdemokraterna gav dock inte upp utan rev raskt det gamla stationshuset och lät bygga en kopia i betong med träfasad i det nya läget. Stationshuset försågs med en lådformad tillbyggnad och en gångbro till plattformarna och andra sidan. Inte blev det billigt och resultatet blev en dåligt fungerande stationsbyggnad, som numera inte ens Socialdemokraterna vill kännas vid. Även den nya busstationen blev ett fiasko och fick byggas om från grunden.

Redan några dagar efter invigningen av stationsbyggnaden stod det klart att den var undermålig och behövde byggas om radikalt eller ersättas. Några smärre ombyggnader har genomförts men det har inte räckt till.

Antalet tågresenärer ökar och det behövs en ny stationsbyggnad, som är värdigt Västerås och som kan erbjuda dagens och framför allt morgondagens resenärer den service och de utrymmen som man har rätt att förvänta sig i en stad av Västerås storlek. Därför måste hela rasket rivas och ersättas med något nytt. Själv önskar jag en väl fungerande stationsbyggnad som är lätt att angöra från såväl Södra Ringvägen som från Kungsängsgatan. Lätt att komma till oavsett om man går, cyklar, åker buss eller bil och med god tillgänglighet för funktionshindrade. En stationsbyggnad som också fungerar som en länk mellan centrum och Mälaren.

Att arbeta med stationsområdet och en ny stationsbyggnad är en stor utmaning under kommande mandatperiod och då behövs våra tankar och idéer och inte socialdemokraternas. Spåren från deras politik i form av nuvarande stationsbyggnad förskräcker.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons