Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Claes Lundberg: Amerikanerna visar (järn)vägen

Ibland dyker det plötsligt upp intressanta pressmeddelanden i dagens mailskörd.

Annons

Det hände i fredags: Det statliga, amerikanska, icke avreglerade, järnvägsföretaget Amtrak annonserar att de nu planerar att starta en gigantisk modernisering av North–East Corridor.

Järnvägssträckan mellan Boston-New York-Washington DC är inte helt obekant för västeråsarna. Det var på den här sträckan som svensk järnvägsteknologi gjorde sitt internationella genombrott på 1980-talet och bäddade för den svenska utvecklingen av höghastighetstekniken (HST).

Franska och japanska tågtillverkare fick skamset dra sig ur leken efter att ha misslyckats att trafikera sträckan tillfredsställande. Det var endast det modifierade Rc4-loket ”Mighty Mouse” som klarade att köra fort en hård vinter på utslitna spår. Resten är järnvägshistoria med en stor beställning från USA på lok till Asea.

Nu bygger Amtrak vidare på dessa erfarenheter. Man tänker årligen investera över 28 miljarder kronor i 25 år för att modernisera järnvägen på norra östkusten och göra den till ett centralt och dominerande miljövänligt transportsystem. Det innebär 40 000 nya industri- och anläggningsjobb i USA och ytterligare 120 000 nya jobb för att klara trafiken.

Med en hastighet på 350 kilometer i timmen kommer man att klara restider på 84 minuter mellan Boston och New York och 92 minuter mellan New York och Washington DC. Man planerar en trafiktäthet med upp till 70 avgångar per dag och stopp på 18 orter och stationer.

Genom denna satsning, och att man bygger vidare på den svenska tekniken, förväntar sig Amtrak en enorm trafikökning och där resande främst kommer från de pendlare som nu använder buss, bil och flyg.

Det innebär att de amerikanska skattebetalarna inte behöver lägga en enda dollar i detta självfinansierade projekt utan Amtrak kommer i stället att ge stort överskott när trafiken kommer upp till sin fulla kapacitet.

USA kommer nu att ta en ledande roll inom järnvägsområdet och väljer att utveckla den svenska tekniken istället för att importera gammal fransk teknik som främst Miljöpartiet vill att vi ska satsa på i glesbefolkade områden här hemma.

Västeråsarna kan sträcka på sig.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons