Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Clas Lundberg: Avreglerad järnvägstrafik blir en katastrof

Annons

När nu regeringen har beslutat att redan nästa år utsätta SJ för internationell konkurrens kommer det att få direkt motsatt effekt än vad man tror att man ska uppnå.

Redan på 1960-talet konstaterade den kände Harvardprofessorn Theodore Levitt i "Marketing Myopia" att det verksamheter som ser ut att sakna konkurrens i själva verket är mycket konkurrensutsatta.

Järnvägen är ett strålande exempel på detta. SJ är i verkligheten utsatt för en förödande konkurrens ifrån bussar, bilar och flyg. Järnvägen har endast en liten marknadsandel av Sveriges person- och godstrafik. Att tro att man genom att slå sönder ett något så när fungerande system kan öka järnvägsresandet och att det blir bättre för resenärerna är inte bara cyniskt utan en kapitulation inför en massiv landsvägslobby.

SJ behöver all hjälp företaget kan få av staten för att hävda sig i konkurrensen om resenärerna.

För att klara av den förväntade framtida efterfrågan på gods och snabbtågstrafik måste järnvägsnätet kraftigt byggas ut med flera parallella spår och nya sträckningar. Tåg, lok och vagnar måste förnyas. Nya säkerhetssystem och biljettsystem måste införas. Vilket annat trafikslag skulle acceptera en mer än 50-årig fordonspark?

Det måste vara enkelt och smidigt att köpa biljett för hela resvägen. Vilket annat trafiksystem skulle kunna hävda sig med en över 100-årig infrastruktur?

I de länder där man har ett fungerande järnvägstrafik med ett stort trafikunderlag som Japan och Frankrike sköter staten all verksamhet och investerar kraftigt för framtiden. Här har man insett att oljan håller på att ta slut.

Även i USA sköter det statliga bolaget Amtrak all persontrafik på järnvägarna. Visserligen konkurrerar flera järnvägsbolag framgångsrikt om godstrafiken, men då har varje bolag egen infrastruktur och godstågen körs med flera hundra vagnar och endast en gång om dygnet.

Man har insett att järnvägen är ett system som inte kan jämföras med flyg och landsvägstrafik, där infrastrukturen är nästan obegränsad och helt fri för trafikföretagen. Om vi skall kunna klara våra nationella mål inom energi och miljöområde är inte avregleringar lösningen utan en massiv investering i en hållbar framtida infrastruktur för tågtrafiken.

Clas Lundberg

tidigare affärsutvecklingschef på Asea Traction

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons