Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Clas Lundberg: Lastbilslobby vann igen

Bättre med gods på järnväg

Annons

Clas lundberg vill hellre ha gods på tåg än på tunga lastbilar

Sverige behöver omforma sin politik för långa och tunga transporter. Det finns så otroligt många fördelar att omfördela godset till järnvägen istället för att transportera det på lastbilar. Idag lägger man istället höga banavgifter och försvårar med andra åtgärder järnvägens förmåga att konkurrera med en subventionerad lastbilstrafik.

En lastbil sliter på våra vägar och broar lika mycket som 10 000 personbilar. Det är således privatbilisterna som via skattsedlarna betalar för den tunga trafiken. För att uppnå klimatmålen enligt EU måste före 2030 minst 50 procent av den tunga trafiken föras över till järnvägen.

I USA så har man starkt begränsat lastbilarnas kapacitet och där transporteras också över 60 procent av godset på järnväg. Långa tåg lastade med containrar är stommen i transportsystemet. Distribution sker med kombitransporter där containern kommer i rätt tid till kundens dörr.

Varje gång regeringen kommit med ett förslag att ändra på ett olönsamt och miljömässigt dåligt system så har lastbilsorganisationerna mobiliserat en massiv kampanj med LO och lastbilstillverkarna i armkrok mot alla förslag som skulle rätta till orättvisorna för järnvägens konkurrenskraft.

Nu har man igen stoppat ett nytt förslag om en blygsam kilometerskatt på tunga transporter.Det är klimatet, privatbilisterna och industrins konkurrenskraft som igen har fått sig en rejäl käftsmäll.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons