Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Clas Lundberg: Magnettåg orealistisk lösning

Annons

Carl-Åke Utterström ägnar sig åt teknikfrossa och presenterar glädjekalkyler och en orealistisk kalkylränta (1 procent).

I sin artikel om magnetsvävare påstår han att anläggningskostnaden för magnettåg är 1,5 miljard kronor per mil, vilket om det är sant vore sensationellt billigt med tanke på den komplexitet och dyrbara teknik som systemet bygger på.

Enligt andra kostnadsuppgifter kostar en anläggning i Europa för magnetsvävare över en miljard kronor per kilometer! (Ny Teknik, 28 mars, 2008). Över 20 miljarder kronor har plöjts ner i Tyskland för att utveckla svävartekniken och den har huvudsakligen varit skattefinansierad. Men man saknar fortfarande kunder.

Två projekt har länge varit på tapeten att vara lämplig för magnetsvävare och det är i Florida och Saudiarabien. Där finns både resandeunderlag och kapital. Det gäller förbindelser med de stora turistattraktionerna i Florida. I Saudi-arabien gäller det resande till Mecka som under en kort period måste ta emot miljontals pilgrimer.

I Saudiarabien har man nu valt att satsa på en tunnelbana och spårburna snabbtåg och i Florida kunde man inte räkna hem projektet utan kraftig federal finansiering och därför har alla planer på snabbtåg lagts på is. (Railway Gazette feb. 2011) Den gamla beprövade tekniken med flänsade hjul och stålskenor står sig fortfarande i konkurrensen.

Högsta prioritet i Västmanland borde vara att se till att Mälarbanan fungerar och att tågen kommer i tid. Det är ju ändå en av de mest lönsamma järnvägsträckorna i Sverige. En radikal lösning vore att säga upp avtalet med SJ och att regionen själv tog hand om trafiken.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons