Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cykel-främjandet: Varför satsas så lite på regional cykelpendling i Västmanland?

Allt fler cykelpendlar i Sverige. Det är bra både för miljön och hälsan. Att cykla 1-2 mil till jobbet fungerar bra sommar som vinter, särskilt för dem som väljer elcykel.

Annons

En normal genomsnittshastighet för en cyklist är 20 kilometer i timmen. Det tar då en timme att cykla två mil, en inte ovanlig pendlingstid i länet. Västmanland har goda geografiska förutsättningar med många orter som ligger på lagom avstånd för cykelpendling.

Men varför satsar Västmanland så lite på det regionala cykelvägnätet? I stället för att öka möjligheterna att cykla mellan orterna i länet så byggs 2+1-vägar utan cykelvägar, som gör det i princip omöjligt att cykel-pendla. Att bli omkörd av en lastbil i 100 kilometer i timmen utan vägren eller cykelbana utsätter sig få cyklister för. I stället är det tänkt att cyklisterna ska ta mindre trafikerade vägar, det vill säga längre omvägar.

Svensk Cyklings analys av regionernas satsningar på cykelinfrastruktur perioden mellan 2010-2012 visar att Västmanland, tillsammans med Värmland, är sämst i hela landet på cykelsatsningar. Här i länet satsas 40 kronor per invånare på regionala cykelvägar och förbättringar för cyklister, medan det bästa länet, Jämtland, ska investera 993 kronor per invånare.

Andra exempel är Uppsala län som ska investera 224 kronor och Örebro län nästan tre gånger så mycket som Västmanland med 112 kronor per invånare.

Ändå är 40 kronor en ökning jämfört med det förslag som gick ut på remiss från länsstyrelsen i Västmanland enligt Svensk Cyklings rapport.

Det verkar onekligen som om Västmanland inte tar cyklisternas behov och möjligheter på allvar utan uppmuntrar, alternativt tvingar, västmanlänningarna att välja bilen. Det är varken bra för hälsa eller miljö.

Det rimmar också illa med de ambitiösa satsningar på cykling som görs i länets kommuner. Här finns goda traditioner av cykling och många kommuner har genomtänkta strategier för att få ökad cykling i tätorter. Varför ska det då bli svårare att cykla mellan orterna?

Nej, här behövs en revidering av infrastruktursatsningarna i länet för ökade satsningar på cykelvägar. Satsa på säkra och väl underhållna cykelvägar mellan tätorterna i Västmanland, minst i nivå med omliggande län och helst i paritet med Jämtland!

Cykelfrämjandet är gärna med i en dialog om hur förutsättningarna för regional cykling i länet kan bli bättre.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons