Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cykelfrämjandet: Gör det lättare att välja cykeln i Västerås

Annons

Ska Västerås vinna på valfrihet eller försvinna i trafikköer?

Cykelfrämjandet vill uppgradera cykelvägnätet. Foto: VLT:s arkiv

Vi läser i VLT om den stundande trafikkollapsen som väntar Västerås i framtiden, speciellt som vi planeras växa till 230 000 invånare till år 2050. Flera personer intervjuas om svårigheten, som finns redan idag, att ta sig med bil från hemmet till jobbet.

Samtidigt etablerar sig stora företag i Västerås, vilket kommer att attrahera fler människor att flytta hit och de kommer behöva någonstans att bo. Att bygga bostäder till alla nya västeråsare kommer leda till att staden förtätas, och ännu mer trängsel i trafiken.

Staden växer och vi undrar hur Västerås ser sig själv i framtiden? Vilken sorts stad vill vi arbeta, bo och leva i? Vill vi ha en bullrig storstad med breda vägar och ständiga köer, eller vill vi bo i en stad där vi tar oss fram säkert och kommer fram i tid?

Ska vi ha en cityring som är tre filer bred i vardera riktning? Om vägar ska breddas måste något offras. Ska vi då ta av stadens parker, näringslokaler, bostäder och grönområden för att bredda vägarna och bygga parkeringsplatser?

Det finns helt enkelt ingen tillgänglig mark kvar att bredda cityringen med. Erfarenheter från andra storstäder visar att det inte går att bygga bort trafiken, bygger man nya vägar så kommer trafiken att öka och köerna flyttas bara till en annan plats. Vem vill bo bredvid ännu bredare vägar, med mer buller och i en otrygg miljö?

Vi tror på att erbjuda invånarna valfrihet att kunna ta bilen när den behövs och förbättrade möjligheter att ta cykeln eller kollektivtrafik när det inte är nödvändigt att åka bil. Alternativen till att ta bilen måste vara attraktiva.

Vi har fått smartkoll för den lokala kollektivtrafiken, vilket har ökat resandet markant. Västerås har många mil kombinerade gång- och cykelbanor men de är ofta fragmenterade och trafikrytmen bryts av återkommande korsningar, otydlig skyltning och trängsel med gångtrafikanter som delar utrymmet.

Nu är det dags att uppgradera cykelvägnätet till motsvarande standard som bilvägnätet. Ökar vi valfriheten så kommer trängseln att minska, fler människor kommer att ha möjlighet att välja cykel, buss eller gång framför bilen. Ytterligare en cyklist i trafiken betyder en bil mindre i bilkön på Cityringen.

Om vi börjar redan nu och staden tar ett aktivt beslut att ändra inriktning och ge valfrihet för invånarna att välja andra transportmedel än bilen, kan Västerås stå väl rustat att möta framtidens utmaningar med en ökad befolkning och samtidigt få en hållbar trafikmiljö.

Peppe Hämeenniemi

Cykelfrämjandet Västerås

Läs mer:

Vuxna i Västmanland nobbar cykelhjälm

Tak på cykelparkeringar skulle få fler att cykla till sina jobb i centrum

Gå och cykla till jobbet-vinnaren utsedd

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons