Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cyrene M Waern: 198 skolchefer vill ta makten över lärarna

I Dagens Nyheter i förra veckan stod att läsa att 198 skolchefer vill införa 40 timmars
arbetsvecka för lärarna mot den i dag 45 timmars arbetsvecka. Någon arbetstidsförkortning är de inte ute efter, utan de vill ta bort de tio timmar i veckan som läraren själv förfogar över.

Annons

Den tiden kallas i dag för förtroendetid och innebär att läraren har förtroende att utföra den när, var och hur den vill.

Låt oss då ta en titt på hur lärarens vardag ser ut under de 35 timmar som han eller hon måste befinna sig på arbetsplatsen. Under dessa timmar kan undervisningsmängden variera från 18–22 timmar.

På de resterande 13–17 timmarna ska planering, elevkontakter, mobbninsgärenden, ämneskonferenser, arbetslagskonferenser, arbetsplatskonferenser, skolutveckling, kontakt med föräldrar och skolhälsovård, samtal med rektor, samtal med kollegor, kompetensutveckling med mera ske.

På de tio timmarna som vi lärare förfogar över varje vecka i förtroende ska omdömen och åtgärdsprogram skrivas (om vi inte hann det under dagen; se de 35 timmarnas uppgifter ovan), ta kontakt med föräldrar som inte påträffades under dagen, läsa in nytt

material som har kommit ut från skolverket om till exempel betyg och bedömning, artiklar om skolutveckling i pedagogiska skrifter såsom Pedagogiska Magasinet, planera morgondagens lektioner, det vill säga skriva läxförhör, rätta läxförhör, skriva prov, rätta prov, gå igenom grammatiska moment som kanske behöver fräschas upp. För en lärare vill utvecklas och bedriva skolutveckling!

Låt oss nu efter att ha tittat på dagens verklighet, sedd från en yrkesverksams ögon, fundera över hur det skulle bli om lärarna fick 40 timmars arbetsvecka. Sveriges Kommuner och landsting (SKL) och våra skolchefer vill förhoppningsvis förbättra kvalitén på undervisningen i dagens skola. Det måste vi väl ändå utgå ifrån. Vad händer då om vi endast har 40 timmar att utföra det på och inte har någon förtroendetid?

Om dagens lärare har svårt att hinna med alla ovanstående uppgifter på en 45 timmars arbetsvecka (så att inarbetat tid då eleverna har lov tillägnas rättning av exempelvis

nationella prov), hur ska det då gå till om vi ska begränsa oss till 40 timmar? Kommer undervisningstiden att öka (något som redan har skett inom många kommuner)? Vad sker då med kvalitén på undervisningen om vi inte tilldelas tiden att väl förbereda vårt

arbete? Kommer den svenska skolan då att sjunka ännu mer på de internationella

undersökningarna? Sverige måste kunna vara med i täten när det gäller utbildning för att stå sig i den globala konkurrensen!

Om dagens kommuner drar ned på antal anställda lärare med finanskrisen som ursäkt, hur ska de då ha råd att betala all den övertid som lärare kommer att få för att hinna med ovanstående arbetsuppgifter? Eller tänker arbetsgivaren ta bort några uppgifter från dagens schema? Vem ska då genomföra dem? Ska assistenterna på skolornas expeditioner skriva omdömen och åtgärdsprogram? Eller sätta betyg? Eller ska vi slopa skolutveckling för att den inte kommer att hinnas med?

För att skolan i Sverige ska kunna utvecklas så bör Sveriges lärare ges tid och resurser för att bedriva skolutveckling. Det är vi som är de professionella i skolfrågor. Se bara hur långt Skottland har kommit med en ny utbildningsreform där man har tagit fasta på framgångsrika lärares kriterier för att elever ska lära sig nya saker så effektivt som möjligt.

Dagens lärare måste kunna möta samhälles behov av utbildande, utvecklande och konkurrenskraftiga medborgare! Når vi det genom att ändra på ett modernt arbetstidsavtal?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons