Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att se över uppföljningssystemet av grundskolan i Hallstahammar

Annons

Hallstahammars kommun saknar ett samlat underlag om elevernas kunskaper. Därmed kan inte kommunen fatta välgrundade beslut om organisation, resurser och stödinsatser, något som kan vara avgörande för elevernas kunskapsutveckling. Det konstaterar Skolinspektionen som granskat skolan i Hallstahammar.

Det är svidande kritik för majoriteten. Kommunen saknar en systematisk uppföljning av en stor och viktig verksamhet - grundskolan. Rätt hjälp i rätt tid kan vara avgörande för elever som behöver stöd. Hur vet majoriteten att de hjälpinsatser som görs ger resultat när inte uppföljningen är tillräcklig? Det är dags att se över uppföljningssystemet och ta över styrningen, politiker!

Elevernas resultat i årskurs 9 ligger i Hallstahammar under rikssnittet och var fjärde elev lämnar grundskolan utan fullständiga slutbetyg. Majoritetens politiker bär huvudansvaret. Vad ger Hallstahammars invånare för betyg på det resultatet?

Anna Lundberg

ordförande, Hallstahammar

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons