Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att ta ställning, Ulla Persson

Annons

Västerås kommunalråd Ulla Persson (s) har vid ett flertal tillfällen den senaste tiden i VLT kritiserat SJ. Det är bra.

SJ klarar inte av att sköta trafiken mellan Västerås och Stockholm. Det är inställda avgångar beroende på tågbrist eller personalbrist. Det är timslånga förseningar på grund av fel på tåget. Och de avgångar som går i högtrafiktid är ofta överfulla, vilket leder till att många tvingas stå under hela eller delar av resan.

Denna oacceptabla situation vill SJ lösa genom färre avgångar och sex minuter längre restid mellan Stockholm och Västerås.

Likt kräftan går SJ baklänges in i framtiden.

SJ har många frågor att stå till svars för. Och ytterligare en fråga som ännu inte fått något svar från SJ är varför företaget valde dubbeldäckarna, ett helt oprövat franskt tåg som byggs i Tyskland. Det fanns ett utprovat alternativ, det i Västerås konstruerade Regina. Det skäl som angetts är att dubbeldäckaren har större kapacitet. Det är sant, en passagerar-plats på varje tågsätt till dubbeldäckarens fördel. Men med facit i hand, var det värt de problem som dubbeldäckaren medfört?

De många västeråsare som många gånger dagligen måste stå ut med hur SJ behandlar sina passagerare undrar säkert vad som kan göras. Vårt svar är givet. Ansvaret för trafiken i Mälar-dalen måste föras över från SJ till regionen. Ansvaret måste ligga på politiker som är nära sin uppdragsgivare, såväl i Stockholm som i Västerås. Att det går att få förbättrad trafik visar exemplet Tåg i Bergslagen med bland annat sträckan Västerås-Fagersta-Ludvika.

SJ hade stora problem, men för knappt två år sedan togs trafiken över av Tågkompaniet, ett företag som arbetar nära invånarna i området. Och resultatet har inte låtit vänta på sig. Att man som reklamslogan lovar, att man kan ställa klockan efter tåget, håller. Tidhållningen har kraftigt förbättrats liksom kundernas nöjdhet.

Det är inte bara SJ som är problemet. Regeringen och dess stödpartier är ett minst lika stort problem. Att prioritera Botniabanan före järnvägsförbättringar i Mälardalen är ett exempel. Det sätt som regeringen och stödpartierna kramar SJ och undanhåller företagets trafik från konkurrens ett annat.

Vårt svar är att föra över an-svaret till regionen. Om detta finns det en motion från några av regionens folkpartistiska riksdagsmän. Det är bara att bygga vidare på det företag som redan finns, Mälab, ägt av länstrafikbolagen i Södermanland, Västmanland, Uppland, Örebro och Stockholm.

Låt Mälab ta över trafikrättigheterna och upphandla trafiken, som bonus kan vi då också få en gemensam taxa med lägre biljettpriser än dagens. I dag tar monopolisten SJ utan att skämmas ut ett så högt pris på månadskorten som marknaden tål.

Det är dags att ta ställning nu, Ulla Persson. Nu har vi västeråsare, chansen att få till ett beslut som öppnar för andra aktörer på tågtrafiken i Mälardalen än enbart SJ. Är du beredd att uppmana dina partikamrater i riksdagen att rösta för ett upphävande av SJ:s monopol på trafik i Mälardalen när frågan kommer upp till behandling i riks-dagen?

Bengt-Åke Nilsson

Ragnhild Källberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons