Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för ny praktiskt orienterad yrkeshögskola

Annons

För många år sedan fanns centrala yrkesskolor. Dessa utbildade smeder, svarvare, målare, elektriker, VVS-montörer, snickare, murare, bilmekaniker, maskin-snickare med flera yrkeskategorier under två till fyra år. Inriktningen var full arbetsvecka det vill säga 45 timmar per vecka. Dessutom hade stora industrier egna verkstadsskolor. Alla dessa elever fick en bra grundläggande yrkeskompetens och klarade att gå in i ett arbetslag. Eleverna fick minst 4 000 yrkesrelaterade timmar.

Dagens gymnasium har inte på långa vägar klarat av att utbildning till samma yrkesnivå. Under tre gymnasieår klarar man inte mer än cirka 1 400 yrkesrelaterade timmar. Teoridelen har blivit bättre på pappret men sällan i verkligheten. Tyvärr blev beslutet att slå samman realskola, gymnasium och yrkesskola en flopp.

Den nya yrkeshögskolan måste vara organiserad så att man söker dit och blir antagen efter en opartisk validering. Valideringen skall kartlägga praktisk förmåga och motivation. Mindre vikt skall läggas på betyg från grundskolan. Valideringshjälpmedlet skall vara förankrat i den bransch som är aktuell och spegla de yrkeskrav som finns. Kursplanerna skall spegla internationella branschråds krav på yrkeskunnande. Detta finns till exempel för underhållstekniker och svetsare. Det får inte vara skolan som formar kurser med hänsyn till skolskjutsar, läraravtal med mera.

De nya yrkeshögskolorna skall vara skiljda från studieförberedande gymnasier och ha 40 timmars arbetsvecka med en till två dagar i veckan för teoretiska studier beroende på kraven i yrket. Det kan vara svårt att acceptera att det krävs fler kvalificerade utbildningstimmar för att forma en bra underhållstekniker eller maskinoperatör än att ge tandläkaren nödig praktisk kompetens för sitt arbete.

Vi alla måste redan i dagsläget acceptera att värdera nyttan av praktisk yrkesskicklighet. Vem vill ha ett flygplan felaktigt reparerat? Studie-tiden inom yrkeshögskolan skall kunna variera från tre till fem år beroende på kraven i yrket. Dagens KY-utbildning (Kvalificerad yrkesutbildning) integreras i skolformen och kopplas till högskolans krav på grundläggande teoretiskt kunnande. Högskolan skall svara för teoriutbildningen i de två påbyggnadsåren.

Det måste finnas en klar utvecklingsväg för de studerande. Vill man läsa vidare skall det vara möjligt. Tyvärr beslöt riksdagen att högskolan och KY skulle vara åtskilda. Huvuddelen av lärarna i yrkesskolan skall vara rekryterade från den bransch som är aktuell och skolan skall ersätta arbetsgivarna för nedlagd tid. Övriga lärare skall samverka med det studieförberedande gymnasiet. Ingen kommun i vare sig Södermanland eller Västmanland är så stor att den kan bära alla kostnader själv och ha ett tillräckligt underlag för rekryteringen av elever. Mälardalens behov kan täckas av tre platser i Västmanland, i norra Södermanland en och i Örebro maximalt tre. Östra och södra Södermanland skall samordna sina utbildningar med Stockholm och Östergötland.

Det måste bli ett slut på statens och kommunernas kortsiktiga skolplanering. Att spara pengar genom att omvandla praktiska utbildningstimmar till katederundervisning är farligt. Sverige måste gå den andra vägen och skapa mycket goda praktiker som har en bred teoretisk bas att arbeta från. Gör vi inte detta försvinner all exportrelaterad industriproduktion ur landet och denna produktion ger oss vår välfärd.

Ingemar Andréason

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons