Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dan Karlsson (v): Tillsammans kan vi göra livet uthärdligt

Annons

Människan är fri att välja i sitt liv, påstår den liberala filosofin. Överallt dyker valfrihetsdogmen upp. Samhället organiseras efter valfrihetens princip. Man skall välja telefonbolag, pensionsförvaltare, eldistributör, skola åt sina barn och så vidare. Men, att avstå från att välja, det medger inte denna filosofi.

Förenat med ideologin om det fria valet är tesen om det individuella ansvaret. När du väl valt är du ensam ansvarig för konsekvenserna. Ingen annan kan ställas till ansvar, bara du själv. Detta är en illusion. Det förutsätter nämligen att du kan förutsäga konsekvensen av dina val och att andras val inte påverkar dig.

I den samhällsdebatt som förs påstås att den som sjukskrivits själv har valt detta. Man kunde ha valt att låta bli sjukskrivning, anmälan till a-kassa, ansökan om försörjningsstöd. Tanken är förrädisk. Det är naturligtvis möjligt att avstå från sjukskrivning. Konsekvensen är utebliven sjukpeng vilket de flesta vill undvika. Men, för den som hyllar den ensamt ansvarige individen kanske detta är ett alternativ. Sjukförsäkringar är ju en form av kollektivism.

Att det är detta tänkande som föresvävat den borgerliga regeringens attacker på sjukförsäkringen och tryggheten vid arbetslöshet är uppenbart. Sänks ersättningsnivån väljer kanske fler att avstå från sjukskrivning. Samtidigt finns det ett otal människor som måste välja sjukskrivning eftersom alternativet är helt utebliven inkomst, med ren nöd som yttersta konsekvens. Det finns personer som hävdar att sjukdom eller hälsa, nöd eller välstånd är något man väljer. Det är svårt att förstå för en socialarbetare.

En person som på senare tid upprepat dessa teser är Kay Pollak. Han hävdar att vi ensamma är ansvariga för våra liv och att vi kan välja lycka och hälsa i stället för motsatsen. Han förbjuder oss att skylla på någon annan. Vi är ensamma ansvariga för vårt öde. Tydligare än så kan inte grunddragen i den nyliberala filosofin uttryckas.

Det är lättare att ansluta sig till den liberala läran om man är framgångsrik och välbärgad. Om du försmäktar av olycka, missbruk och hemlöshet framstår säkert teorin om fria val och personligt ansvar som ett hån mot dig och dina olyckskamrater.

Nyliberalismen är ett systembygge vars konsekvenser kan vara lika förtryckande som andra lärors praktiska tillämpning varit. Det är ett system som rättfärdigar de välbärgades lycka och välgång. Dessa personer kan ju hävda att de uppnått sina positioner tack vare sina rationella val, sin kompetens och sitt ansvarstagande. Till skillnad från -les miserables- som ju inte får skylla sin nöd på någon annan än sig själva. Systemet rättfärdigar rikedom, välstånd och maktutövning, vilket är dess uppgift. Det motverkar jämlikhet och rättvisa genom att dölja alla de ömsesidiga förbindelser som finns mellan människor.

Alternativet är att se samhället som ett nätverk av relationer. Varje val och händelse påverkar alla som finns i världen. Ansvaret är kollektivt och förloppen gemensamma. Endast tillsammans kan vi göra livet uthärdligt. Vid en kris klämtar klockan för oss alla. Inget kunde illustrera detta bättre än de klimatförändringarna som nu blir allt mera uppenbara. Vem har valt denna utveckling och vem skall vi ställa till ansvar?

Dan Karlsson

Arboga

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons