Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dataspel en bra drog i rätt dos

Annons
Kräver skärpa. I praktiken är det svårt att spela World of Warcraft och samtidigt vara drogad, skriver Tom Andersson.

Dataspel gör mer gott än ont, inte bara samhällsekonomiskt. Nyligen visade en amerikansk hälsostudie med 4 000 ungdomar (14–18 år) att dataspel är förknippat med lägre konsumtion av cigarretter, marijuana och alkohol, dock med en högre kaffekonsumtion.

När barn och ungdomar visar på asociala beteenden lägger vi ofta skulden på leksakerna. Förr i tiden skyllde vi på krigsleksaker. I dag är det dataspelsvåldet som demoniseras. Nyligen gick till exempel hjärnforskare ut på DN Debatt och framhöll ensidiga risker med dataspelsvåldet. De förbiser att mänskliga relationer är långt mer riskfyllda än leksaker.

I internationella studier om aggression och antisociala beteenden visar sig föräldrars relationer till och acceptans av sina barn vara avgörande. Föräldrars avståndstagande ökar risken markant för aggression. Det är ett samband som är mer än tio gånger starkare än rapporterade samband mellan dataspel och aggression.

Det finns fler skälen att vända på perspektivet. Ett antal forskningsstudier har visat på positiva effekter av dataspel på vår tanke- och reaktionsförmåga. Nyligen publicerades också en studie av sambandet mellan hälsa och dataspel bland amerikanska studenter.

Studien visar att killar som spelar dataspel har högre betygsgenomsnitt och röker mindre. Tjejer som spelar dricker mindre alkohol och är mindre deprimerade, men de hamnar också oftare i slagsmål. Dessutom är midjemåttet något större för dataspelande tjejer, men inte för killar.

Att dataspelstjejer slåss mer kan te sig förargligt, men i ett konkurrensutsatt samhälle är det kanske bättre om tjejer hävdar sig mer i stället för att falla i depression?

Givetvis finns det också avarter i dataspelandet. Omkring 5 procent missbrukar dataspel (cirka 6 procent av killarna och 3 procent av tjejerna). Missbruket är förknippat med en högre grad av våldsinslag i spel, något som i sin tur samspelar med negativa känslor och beteenden, depression och aggression.

Därmed är inget sagt om hönan eller ägget, vad som kommer först, dataspelsvåld eller verkligt våld. Helhetsbilden talar som sagt för att våra sociala relationer kommer allra först.

Oavsett orsaker ter sig missbruket av dataspelsvåld som ett bättre missbruk än andra drogmissbruk. Det är bättre med World of Warcraft än att magpumpas på akutmottagningen. Det ena utesluter i princip inte det andra, men i praktiken är det svårt att spela World of Warcraft och samtidigt vara drogad.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons