Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De rödgröna: Från noll koll till Smartkoll

Annons

Vi vill se till att västeråsarna får en bra kollektivtrafik värd namnet, samtidigt ska vi försäkra oss om att västeråsarnas pengar används på bästa sätt. I det rödgröna valmanifestet står: ”Kollektivtrafiken ska utvecklas och förbättras. Det ska vara lätt och naturligt att välja bussen. Det ska uppnås genom högre turtäthet, enklare tidtabeller, översyn av linjenätet, översyn av taxor, inslag av anropsstyrd kollektivtrafik och en utveckling av flexlinjen.”

Ovanstående text är som en kopia av idén med Smartkoll. Vi ska inte sticka under stol med att det kommer att kosta mycket att genomföra Smartkoll och vi vill poängtera att investeringar av den här digniteten ska utredas noga. Vi kommer att göra allt vi kan för att försäkra oss om att västeråsarnas pengar används på bästa sätt.

Ett andra utlåtande, ”second opinion”, har beslutats om på tekniska nämnden. Vi studerar även effekter av Smartkoll från andra städer. Under våren genomförs fyra öppna dialogmöten för att samråda med västeråsarna. Vi tar in inte bara en utan ”flera opinions”.

Det tål dock att sägas att Smartkoll inte är något hastverk, processen började för över tre år sedan och landets ledande experter har jobbat med frågan. Under arbetets gång har man fört in synpunkter från föreningar, intresseorganisationer och företag i kommunen som fått vara med i och påverka utformandet av Smartkoll.

I dagsläget är kollektivtrafiken anpassad efter hur Västerås såg ut på 1970-talet. Trots en nära nog dubblering av kostnaderna för kollektivtrafiken under de senaste fyra åren har få västeråsare märkt någon skillnad.

I arbetet med Smartkoll har grundidén varit: ”Kör buss men tänk spårvagn”, framtiden har alltså legat i fokus, en framtid utan fossila bränslen med kollektivtrafik tillgänglig för alla.

Vi kan försäkra alla att en investering av denna storlek inte ens skulle komma på tal om den inte medförde förbättringar för västeråsarna. En snabbare, smartare kollektivtrafik med ökat antal turer, anpassat efter hur Västerås ser ut i dag, det är en investering! En investering inte bara för en bättre miljö utan även för ett socialt hållbart samhälle, en växande arbetsmarknad och för livskraftiga företag.

Det vi har insett är att framtidens kollektivtrafik måste få kosta och vi är villiga att satsa på förbättringar för västeråsarna. Nu är frågan om borgarna är med på den buss de själva har beställt?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons