Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det bästa vore om unga lät bli att börja röka eller snusa

Den senaste veckan har Tobaksfria veckan uppmärksammats. A Non Smoking Generation har initierat en kampanj på sagotemat för att visa hur tobaksbolagen arbetar för att locka unga in i ett tobaksberoende.

Annons
Trendigt. Varje år lockas 16 000 svenska ungdomar under 18 år in i ett tobaksberoende. Var finns den politiska viljan att begränsa tobaks-debuterna bland unga? skriver Elin Ramfalk.

Kampanjen, som riktar sig till skolor, liknar tobaksbolagen med råttfångaren i Bröderna Grimms klassiska saga.Målet är att många fler skolor ska uppmärksamma problemet med dold tobaksmarknadsföring och boka klassbesök kring tobaksprevention. Erfarenhet visar att klassbesöken resulterar i att färre unga gör tobaksdebut.

Men vi jobbar i motvind och utan tillräckligt stöd från politikerna. Rökningen ökar i de äldre ungdomsgrupperna, framför allt i gymnasiet och bland unga i storstäderna.

Varje år lockas 16 000 svenska ungdomar under 18 år in i ett tobaksberoende. Tobaksbolagens imagemarknadsföring skördar framgångar och gör det trendigt att röka bland unga. Det är därför viktigt att våra politiker aktivt jobbar för att begränsa tillgänglighet och exponering av tobak mot unga.

Men var finns den politiska viljan att begränsa tobaksdebuterna bland unga? I Sverige arbetar till exempel ”tobaksminister” Ewa Björling tillsammans med Swedish Match nära lierat med Phillip Morris, för att snuset ska få fotfäste ute i Europa, trots att snuset är beroendeframkallande och medför hälso-risker. Tobak exponeras fortfarande på bästa plats i våra matbutiker och imagereklamen för tobak tillåts fortsätta.

Sverige tappar i kampen mot tobak jämfört med flera andra länder i Europa. Vi har sedan 2007 halkat ned från en sjätte till en nionde plats i en jämförelse av hur effektiv tobaks-politiken är i 30 europeiska länder, gjord av det Europeiska tobakspreventiva nätverket ENSP. England lyfts fram som ett gott exempel där man effektivt skyddar folkhälsan mot tobaksbolagens politiska inflytande, till skillnad från Sverige där politiker på ministernivå går i tobaksbolagens ledband.

Forskning visar också att 90 procent av de som fastnar i ett livslångt tobaksberoende börjar med tobak före 18 års ålder. Minskad exponering av tobak och ett förbud mot reklam och marknadsföring leder till färre tobaksdebuter bland unga och sparar samhället miljarder i minskade sjukvårdskostnader. Vi slipper mänskliga tragedier eftersom tobaken dödar hälften av sina användare i förtid.

Därför uppmanar vi på A Non Smoking Generation Sveriges politiker att ta sitt ansvar och lagstifta mot all typ av marknadsföring av tobaksvarumärken, vare sig det är som glättiga cigarettpaket eller som exponering i livsmedelsbutiker. Varför inte följa Australiens exempel som beslutat att införa neutrala cigarettpaket, eller Finlands där tobaksprodukter och deras varumärken från och med den 1 januari 2012 inte längre får hållas synliga vid detaljförsäljning?

Ge sagan om Tobaksbolagen ett lyckligare slut genom att förebygga att unga börjar röka eller snusa över huvud taget.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons