Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det hänger på eleverna själva

Annons

I ett inlägg 23 december hävdade jag att det förändringsarbete, som skolan måste gå igenom, för att resultaten skall bli bättre, i högre utsträckning än nu måste involvera eleverna själva.

Min tes är att inga åtgärder i världen hjälper om inte eleven själv medverkar, vill ta emot den hjälp som erbjuds. Före alla andra insatser (i en egen ”division”) måste därför kraftfulla åtgärder sättas in, för varje berörd elev, för att skapa motivation och engagemang.

Först därefter kan alla andra stödinsatser bära frukt.

Roger Haddad nämner den 30 december inledningsvis i sin artikel att jag anser att de politiska partierna missat elevernas roll i förändringsarbetet. Så sant!

Men sedan kommer ett helt batteri av åtgärder, som vi hört så många gånger tidigare. Bland annat betonas elevernas rätt till olika stödinsatser. Men vad hjälper det om eleven inte är beredd att ta emot stödet?

Avslutningsvis konstaterar Haddad att ”Attityden hos unga i dag är att skolan inte är viktig. Detta förblir en stor utmaning att förändra.”

Här är vi helt överens. Jag anser att det är ett sådant förändringsarbete, på individnivå, som måste prioriteras före alla andra insatser medan Haddad noterar att ”detta förblir en stor utmaning att förändra”.

Känns som att detta kommer långt ner på Haddads åtgärdslista. Här är vi inte överens.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons